מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא ציפורה ארצי

חט"ב שרת
חט"ב שרת
סיפורה של סבתא ציפורה

שמי שחר מזרחי, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי ציפורה ותיעדתי את סיפורה.

סבתא ציפי נולדה בבית החולים בנתניה בתאריך 18.1.1952, להורים מינה ומרדכי שטרייפלר. היא גדלה במושבה רעננה (בעבר היא הייתה מושבה) ולמדה בבית ספר מגד בתיכון אוסטרובסקי ובסמינר לוינסקי.

התחביבים שלה היו איסוף גלויות ברכה, זהובים, קליפות מסטיקים ועוד דברים כגון: ריקוד, נגינה ועבודות יד.

המשמעות של שם המשפחה שטרייפלר הוא ככל הנראה משהו שקשור לפסים מכיוון ששטרייפ זה פסים ביידיש.

תנועת הנוער מחנות העולים

היא הלכה לתנועת הנוער מחנות העולים מכיתה ז' עד כיתה י'. תנועת הנוער המחנות העולים היא תנועת נוער חלוצית – ציונית – סוציאליסטית החותרת לבנייתה של חברה צודקת, שוויונית החיה בשלום עם שכנותיה.

הילדות

היא שיחקה עם חברותיה בחוץ, ברחוב, כך היא אומרת: "כל הילדים בשכונה היו יוצאים לרחוב בערך בשעה חמש והיינו משחקים ביחד, ולאט לאט גם הכרנו אחד את השני."

בתור ילדה סבתא הייתה הולכת מרחקים גדולים מאוד מהבית לגן ולבית הספר,  כאשר הגיעה לתיכון הם היו  רוכבים יחד על אופניים, רוכבים בקבוצות באופניים. היא אומרת שלא זכור לה מקרה שקרה משהו בדרך לילד, גם הילדים וגם ההורים לא דאגו או חששו מההליכה גם  כשהיא הלכה לבד בגיל קטן או למרחקים ארוכים.

סבתא אומרת שהם חגגו חגים ״רגיל״ הם הזמינו את כל המשפחה לאכול ביחד, המשפחה אז הייתה קטנה מאוד אז הם חגגו את החגים כמעט רק המשפחה הגרעינית.

במלחמת ששת הימים בבית של סבתא היו מכסים את החלונות בשמיכה כי רצו שיהיה אור בבית ובאותו הזמן לא ליצור מטרות לתוקפים.

בתור ילדה ההורים של סבתא שלי היו שולחים אותה עם תרנגולות חיות בשתי שקים לשוחט, היא הייתה נוסעת באופניים, השוחט רק היה הורג את התרנגולת ומנקה את הנוצות, ואת השאר היה משאיר לסבתא רבתא מינה והיא הייתה עושה את העבודה המלוכלכת. בנוסף סבתא הייתה הולכת לקנות  גם תפוחי עץ.

בתור ילדה סבתא אהבה את המקצועות מתמטיקה, גאוגרפיה, תנ"ך, גאומטריה והנדסה. במבט אל העבר היא גם הייתה מורה למתמטיקה וגיאוגרפיה.

סבתא מספרת שאח של אבא שלה (סבא רבא מרדכי) היה השוער הפותח בקבוצת הכדורגל של הפועל רעננה והיא ואביה היו הולכים לעודד אותו בכל משחקי הבית של הקבוצה כדי לתמוך וגם כדי להנות.

סיפור שסבתא סיפרה לי:

לפני שסבא רבא מרדכי וסבתא רבתא מינה עלו לארץ, סבא מרדכי ביקש מסנדלר, שיכניס חתיכת זהב לנהל, כשעלה לארץ, סבא הלך לאחד הסנדלרים בארץ וגילה שהסנדלר בגרמניה גנב לו את חתיכת הזהב שמר לעצמו ושם חומר זוהר בנעל במקום הזהב.

החיים הבוגרים

בשנת 1973 נישאה לזאב ארצי, הם הביאו לעולם שישה ילדים, הכוללים חמישיה בלידה אחת.

סבתא הייתה מורה למתמטיקה וגאוגרפיה, גם בבית הספר שרת כפר סבא. סבתא הפסיקה ללמד כאשר נולדה לה החמישייה, לאחר כמה שנים שהילדים גדלו סבתא לימדה כמה שנים, כיום היא נמצאת אחרי גיל הפרישה מבחינה חוקית היא בפנסיה למרות שאף פעם לא פרשה.

כיום סבתא בת 70 עסוקה כתמיד בהכנת האוכל שאנחנו הכי אוהבים מתי שאנחנו מבקשים ועוזרת בכל מה שאנחנו צריכים.

הזוית האישית

שחר מזרחי: במהלך העבודה למדתי הרבה על סבתא ועל מה שהיה פה בעבר, נהנתי לחקור את העבר ולשמוע סיפורים על סבתא משפחתה וחבריה. בסך הכל היה כיף ומעניין מאוד לעבוד על העבודה.

סבתא ציפורה: שמחתי לשתף ולהיזכר בסיפורים מן העבר, נהנתי לענות על השאלות ולהעביר את הסיפורים הלאה.

מילון

מחנה העולים
המחנות העולים היא תנועת נוער חלוצית־ציונית־סוציאליסטית המצהירה על חתירה לבניית חברה יהודית צודקת, שוויונית החיה בשלום עם שכניה. התנועה פועלת בכ-45 מחנות (סניפים) ובה כ-7,000 חניכים. חניכי התנועה הקימו והיו מעורבים בכ-40 קיבוצים, בעיקר בגבולותיה של ישראל. בעבר התגייסו חניכיה לפלמ"ח. כיום חניכיה מתגייסים למסלול גרעיני הנח"ל אחרי שנת שירות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ילדים זה שמחה“

הקשר הרב דורי