מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא פנינה מנהלת בית הספר שיצאה לגמלאות

אני וסבתא בטקס קבלת תעודת הצטיינות
סבתא שלי קיבלה את התואר אשת השנה
חוויות של סבתא ביציאה לגמלאות - סבתא מספרת על תיכנון הפרישה והפנסיה

שמי פנינה בן זקן, אני סבתא של מיקה כהן מכיתה ה/1. בחרתי לכתוב על נושא היציאה לגמלאות וחוויותיי היום. בחרתי בנושא זה כי לטעמי הוא חשוב מאוד. אנשים צריכים לתכנן מה הם יעשו ביום שיצאו לגמלאיות.

שמי מיקה כהן, סבתא שלי, פנינה הייתה מנהלת בית הספר גאולים באשדוד הרבה שנים. אני יודעת להעיד עד כמה היא עבדה קשה והצליחה בעבודתה. תמיד יצא לנו לשמוע תלמידים והורים שפגשו אותנו באשדוד יחד עם סבתא: תמיד שיבחו אותה, כמה מחמאות קיבלה כנכדתה והתגאיתי מאוד.

סבתא מספרת שהיא די חששה לפרוש לגמלאות, יחד עם זאת היא ידעה שתתנדב כמו ההורים שלה. הוריה, שניהם התנדבו בבית האבות. סבתא תפרה שם אביזרים לתמיכה לזרועות לכתפיים ועוד. כמו כן, היא הייתה מגיעה לשוחח עם האנשים בבית האבות. סבא התנדב בבית הכנסת בכל תחום – ההתנדבות הוא ערך שסבתי ינקה מהוריה.

 סבתא מספרת על תכנון הפרישה 

הצבתי לעצמי חמש מטרות עיקריות:

  • לבלות זמן איכות עם הנכדות והנכד המקסמים שלי, שלא תמיד היה לי זמן להיות איתם כי עבדתי.
  • לטייל בעולם טיולים במקומות יפים ולהרבה זמן.
  • להירשם לתוכנית של הרצאות מעניינות, לצאת לנופשונים ולא רק בחופשות.
  • כאוהבת קולנוע לצפות בסרטי איכות עם הרצאות.
  • להתנדב ולעשות טוב לאחר .

הייתה סטייה קלה מהתכנון. ציטוט של סבתא: "מיקלושה שלי, אחרי מסיבת הפרישה שהכין לי צוות המורים, קיבלתי הודעה משמחת שאימא בהריון, זאת המתנה הכי יקרה לליבי שקיבלתי. שמחתי מאוד ואחרי שנולדת יום יום הגעתי להנות איתך ולעזור לאימא." אז התוכנית של סבתא נדחתה בשנה. סבתא אומרת: "בזכותך נהנו כל הנכדים כי בליתי המון זמן עם כולם. גם היום עם כל הפעילויות הרבות שלי תמיד מוצאת זמן לבילוי והנאה עם הנכדים."

סבתא מספרת שהיא אכן המשיכה את התוכנית: היא ספיקה עוד לפני הקורונה להיות בסין, במקסיקו וגואטמלה ובליז, קובה וקוסטריקה, איטליה בצפון ובדרום ועוד צרפת, הריבירה הצרפתית, ספרד ועוד.

מי שמכיר את סבתא שלי יודע שהיא לא מוותרת ואכן, היא נמצאת בסרטי טרום בכורה, משתתפת בהרבה מאוד פעילויות תרבות בעיר, וגם להרצאות רבות היא הולכת. יחד עם מכל הפעילויות גולת הכותרת היום זו ההתנדבות.

ההתנדבות של סבתא בעמותת ידיד לחינוך

היה לי ברור שסבתא תבחר בהתנדבות משמעותית ואכן, לא התפלאתי כשהיא בחרה להתנדב בעמותת ידיד לחינוך.

מה היא עמותת ידיד לחינוך: העמותה הוקמה בשנת 2007 והיא פועלת בשלושה עולמות: עולם החינוך, עולם הגמלאות והזקנה ועולם ההתנדבות. התמחותה היא גיוס, הפעלה וטיפוח גמלאים מתנדבים במערכת החינוך כתומכי חינוך והוראה במסגרת המיזם הלאומי שמוביל משרד החינוך. פעילות ידיד לחינוך מסייעת לתלמידים ולמורים, ותורמת לאיכות חייהם ולרווחתם של הפורשים/הגמלאים.

סבתא פנינה מרכזת באשדוד את מתנדבי ידיד לחינוך, יש לה כ – 198 מתנדבים, המסייעים לתלמידים ב-28 בתי ספר באשדוד בכל תחום, המטרה העיקרית היא פיתוח המסוגלות האישית והביטחון האישי של התלמיד. המתנגבים משובצים בבתי הספר בהתאם לתחום התעניינותם וכישוריהם. תחומי ההתנדבות: סיוע לימודי כישורי שפה, מתמטיקה, אנגלית, אומנות, לימוד עולים חדשים, טיפוח סביבה הקמת גינות לימודיות בבתי הספר, עבודת חקר עם תלמידים בחווה החקלאית.

סבתא סיפרה בראיון שהיא מגייסת את מי שרוצה להתנדב, מזמינה אותו אותה לראיון, בודקת מה הוא עשה קודם לפני הפרישה? מה ההכשרה שלו? באיזה תחום הוא רוצה לתרום. בשלב השני יש מפגש בבית הספר עם המנהל והמחנכת שהמתנדבת תעבוד איתם. "אני דואגת לגבש אותם כקבוצה, מביאה להם מרצים בתחומים שיעזרו להם לקדם את התלמידים, השתלמות ופעולות העשרה וגם טיול במהלך השנה. בסוף השנה תוכנית עם קצת הומור – תמיד יש פעילות מיוחדת לסוף שנת הפעילות.

הבעתי תמיהה ואמרתי לסבתי שזו המון עבודה. וסבתא אמרה: "מיקלושה שלי, אני מספיקה הכל כי אני מתכננת את הזמן שלי. אני עושה זאת, כי לדעתי כל אדם צריך לבדוק היכן הוא יכול להתנדב ולתרום לחברה, כך יהיה לנו עולם טוב יותר וערכי המושתת על עזרה הדדית ומתן כבוד."

הזוית האישית

הנכדה מיקה: היה לי כיף לעשות יחד עם סבתא את העבודה, היה לנו שיח נעים, שמחתי שסבתא השקיע והגיע לבית הספר שלי מאשדוד. סבתא, אני רוצה להודות לך, אני יודעת שאת פעילה בהרבה תחומים. למדתי להכיר את הפעילות שלך הענפה. בטוח שגם אני ארצה להתנדב ולעזור.

סבתא פנינה: מיקלושה, אני רוצה לספר לך שמאוד נהניתי לעשות איתך את העבודה בתוכנית הקשר הרב דורי. תודה על העניין והסקרנות שלך בעשיה שלי נהניתי לענות לשאלות שלך . מיקה שלי המהממת, חכמה והמקסימה .

למדתי ממך מושגים ומילים שלא הכרתי וידעתי, ולמדתי שהעברית של הדור הזה מצומצמת מאוד. והיה לי נעים לשיח.

מילון

לחלום חלומות ולהגשים אותם
הגשמת חלומות

ציטוטים

”להגשים חלומות להפוך כל קושי להזדמנות להצלחה“

הקשר הרב דורי