מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא פירה מלצר עושה חבר לכל החיים

סבתא כיום
פעילות כללית במסגרת התכנית
סבתא מצילה את השכן מאחותו

שמי גיא, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבתי פירה מלצר במאגר המורשת של התכנית.

וסיפורה של סבתא עוסק בחברות מיוחדת שנרקמה בינה לבין שכן שלה בילדותה, וכך סבתא סיפרה לי: "זה היה ביום ה- 30 ליוני 1964 ואני חוזרת הביתה מבית הספר בפעם האחרונה השנה. איזה כיף שנגמרו הלימודים ואני יכולה לחזור הביתה וליהנות כל הקיץ בבריכה ובבילוי עם הכלב שלי וחברותי.

חזרתי הביתה והראתי להורים שלי את התעודה שלי, כמובן שהיא מעולה והכל בסדר. אחרי זה הלכתי לחצר והתחלתי לשחק עם הכלב. שיחקנו שעה שלמה אבל אז ראיתי ילד שמנסה לעבור את הגדר שלנו. שאלתי אותו למה הוא מנסה להיכנס לכאן, והוא אמר שמאז שאימא ואבא שלו התגייסו לצבא האדום (הצבא של ברית המועצות) הוא בודד וזה עוד יותר מעצבן שאחותו מרביצה לו כל הזמן, אז כשהוא ראה אותי משחקת עם הכלב הוא רצה לשחק גם כי היה לו משעמם. אמרתי לו שזה בסדר והוא הצטרף למשחק. שיחקנו יחד כל היום ובסוף היום הוא הלך הביתה.

ביום שלאחר מכן באתי אליו כדי לשחק שוב. צלצלתי וחיכיתי אבל להפתעתי מי שפתחה לי הייתה אחותו. שאלתי אותה איפה הוא, והיא אמרה לי שהוא עסוק, אז שאלתי אותה במה, והיא אמרה: "בלקבל מכות ממני". היא חייכה אלי חיוך מרושע וטרקה את הדלת. חשבתי על רעיון איך "להציל" אותו מאחותו ובתוך כמה זמן עלה לי רעיון.

התגנבתי לחצר שלו ונכנסתי לביתו מהחצר, ואז ראיתי אותו מנסה לברוח מאחותו. רצתי אליו ריצה מהירה וכשהגעתי אליו אמרתי לו שיברח לחצר. הוא עשה בדיוק מה שאמרתי לו אבל פתאום אחותו הגיעה וחסמה אותנו ואמרה: "איזה כיף שההורים לא בבית ואני יכולה להחטיף לכם כמה שאני רוצה". התחלתי לפחד, אבל פתאום נזכרתי בתרגיל שהחברות שלי לימדו אותי כששיחקנו תופסת שמראה איך "לעבור" אנשים בקלות, אז סיפרתי לילד את התרגיל והוא אמר שהוא הבין אותו. כעבור כמה שניות "עברנו" את אחותו ורצנו אל מחוץ לביתו של הילד ומאז אנחנו החברים הכי טובים."

הזוית האישית

גיא הנכד המתעד: היה כיף לשאול שאלות ולקבל תשובות מסבתא על חייה ולדעת פרטים על עברה.

סבתא פירה: היה כיף לענות על השאלות של גיא, שמחתי שהוא מגלה עניין.

מילון

משחק גולות
גוּלוֹת (נקראות לעיתים גם ג'ולות או ג'ולים, וכן "בלורות") הן צעצוע המשמש למשחקי ילדים מגוונים העשוי זכוכית פריזלנטית. הגולות נרכשות בקיוסקים בחבילות המאופיינות במראה טיפוסי, ובהן עשרים עד כארבעים יחידות וגולה אחת גדולה יותר, המכונה "בומבילה" במלעיל. ערך הגולות נקבע בעיקר על פי נדירותן ויופיין, משחקי הגולות מבוססים ברובם על התנגשות מכוונת של גולות (קליעה). (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשבתי על רעיון איך "להציל" את חברי מאחותו ובתוך זמן לא רב עלה לי רעיון“

הקשר הרב דורי