מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא עפרה מיכאלי – הדאגה לגיבוש המשפחה

בהופעה בבית שטייברג
במהלך הסיור במוזיאון אנו
ציוני דרך מרכזיים בחייה של סבתא עפרה וארוחות יום שישי לכל המשפחה

שמי יהלי, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בה אני משתתפת השנה, אני מעלה סיפור אודות סבתי, עפרה מיכאלי, אל מאגר המורשת של התכנית.

ילדות

סבתי נולדה בארץ ישראל בשנת 1955 בעיר רמת השרון. היו להם שם הרבה שדות ופרדסים, היה ניתן לקטוף הרבה פירות וירקות בזמנו. היא אהבה מאוד לקטוף מהשדות והפרדסים ובעיקר התרשמה מהנוף והיופי שהיה בהן.

סבתא עלתה לכיתה א' בבית הספר ממלכתי ה'. סבתי הייתה ילדה חברותית מאוד, והייתה משחקת עם חברותיה בדמקה, קלאס ודוקים. אלה היו המשחקים האהובים עליה. בעבר לא היה אוטובוסים אז הילדים היו נוסעים במשאיות למקום בילוי שאליו רצו ללכת. כשסבתי בגרה, היא אהבה לתפור סריגים וצעיפים. היא התחילה לעבוד בשדות ולטפח את המשק וכך כל הילדים בשכונה.

כשסבתא הכירה את סבא היא הייתה בת 19, הם מאוד אהבו לבלות ביחד, וכל פעם שנפגשו הכירו עוד פרטים אחד על השני שלא ידעו לפני כן. בכל שישי אחר הצהריים סבתא הייתה יוצאת עם החברים למועדון והיה להם שם המון משחקים והנאות כמו: ריקודים, שירה משחק ועוד. סבתא סיפרה לי שהדלתות של הבית שלה ושל החברים היו פתוחות תמיד, ובכל פעם היה ניתן להיכנס ולהרגיש חופשי. כשעלתה לתיכון הכירה חברות חדשות, ולהן הייתה מספרת על הקשר עם סבא ועל הילדות שלה.

חתונה

סבתא וסבא שלי התחתנו כשהיו בני 22. לפני שסבתי התחתנה שמה היה עפרה קפלן, וכיום היא עפרה מיכאלי. הם התחתנו באולמי האירועים "כלנית". החתונה הייתה מרשימה מאוד ועם הרבה אנשים, הם חגגו עם החברים והמשפחות שלהם ונהנו מאוד.

כשסבתא הייתה בת 23 ילדה את בתה הבכורה, שהיא אימא שלי, ולאחר מכן נולדו האחים של אמי. לסבתא שלי יש שלושה ילדים סך הכל. סבתא לימדה את ילדיה ערכים חשובים כמו: לאהוב, להעריך כל דבר, לצחוק ולא לוותר.

כשהייתה בת 49 נולד הנכד הראשון שלה. סבתא סיפרה לי שהייתה כל כך מאושרת והיא מאוד אוהבת את נכדיה. כיום יש לה שבעה נכדים ועוד אחת בדרך בע״ה. סבתא אוהבת שאני עוזרת לה לבשל את האוכל לכולם, ומשתפת אותי בכל מה שהיא מכינה.

עיסוק

סבתא שלי עבדה בבנק בינלאומי. כשסיימה את התיכון עשתה בגרות ואיתה התקבלה לעבודה. היא אוהבת מאוד את המקצוע במחלקה המשפטית. נתנו להם מהעבודה המון חופשות למקומות כמו: אילת, חו״ל והצפון, זו הטבה שניתנה לכל הצוות שעבד בבנק ובדרך זו כולם התגבשו, נהנו ובעיקר צברו חוויות לחיים שלעולם לא ישכחו.

פעם בשבוע יוצאים סבתא וכל החברים לכל מיני מקומות. כמו: לקולנוע, למועדון ועוד. העבודה מאוד סיקרנה אותה, וכל יום אהבה לקום ולעבוד שם. חבריה לעבודה נשארו לכל החיים איתה, ולכן עבדה שם עד שיצאה לפנסיה.

הדאגה של סבתא לגיבוש המשפחה

סבתא מארחת פעם בשבועיים ביום שישי את כל המשפחה, ומכינה את האוכל לקידוש. את הקינוחים היא מתחילה להכין כבר יום לפני, ההכנות הן רבות מאוד ולכן היא מתחילה יום קודם. המשפחה גרה רחוק אחד מהשני ולכן אנחנו לא רואים אחד את השני לרוב, חוץ מיום שישי. מסיבה זאת מאוד חשוב לה לגבש את כולם, ולהראות כמה אנחנו משפחה מאוחדת. חשוב לה שאנחנו נהנים ממה שהיא מכינה, ולכן היא כל כך משקיעה ותמיד אנחנו מפרגנים לה באהבה והיא שמחה מאוד.

כיום, סבתי יצאה לפנסיה מהעבודה. היא אוהבת בזמנה הפנוי להכין תכשיטים, היא מבשלת, יוצאת עם חברות ופעם בשבוע יוצאת למועדון הפנסיונרים מטעם העבודה שבה עבדה, הבנק. היא אוהבת מאוד שהנכדים באים אליה ועוזרים לה במה שהיא מבקשת מאיתנו ובעיקר לומדים ממנה. אני אוהבת מאוד לעזור לה בכל מה שהיא מבקשת.

הזוית האישית

סבתא עפרה: נהניתי מאוד לשתף את נכדתי על החיים שלי, ושמחתי לראות איך היא מקשיבה לי ומספרת עליי.

יהלי הנכדה המתעדת: אהבתי מאוד לשמוע על סיפור חייה של סבתא שלי, ולהבין מה היא עשתה ובמה היא עבדה וללמוד עליה דברים שלא ידעתי עליהם קודם.

מילון

נוסטלגיה
גַּעֲגוּעִים עַזִּים וְכִסּוּפִים עַל הַבַּיִת אוֹ עַל הַמּוֹלֶדֶת, הִתְרַפְּקוּת עַל זֵכֶר הַיָּמִים שֶׁעָבְרוּ.

ציטוטים

”אל תסתכל בקנקן אלא מה שיש בתוכו“

הקשר הרב דורי