מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא נטליה במלחמת העולם השנייה

מפגש סיום התוכנית בתיכון ברנר
סיפורי המשתתפים פורסמו בתערוכה
ילדות בצל מלחמת העולם השנייה

שמי תומר זברב, השנה במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי בחרתי להביא את סיפורה של סבתא שלי נטליה זברב.

סבי וסבתי מצד אבי, נטליה וויקטור זברב, נולדו ברוסיה בשנת 1937, לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה.

רוב תקופת ילדותם התרחשה במהלך שנות המלחמה, מלחמת העולם השנייה,  ואחרי המלחמה ברוסיה, אבותיהם הוכרחו להילחם בגרמנים הנאצית בחזיתות, ולעתים התמודדו עם מחסור של אוכל ורעב.

סבתא נטליה סיפרה לי שהיא נשארה לבד עם אמה כשהחלה המלחמה, שני אחיה ואביה הגדולים נשלחו לחזית ונהרגו. לאחר מכן, סבתי ואמה נאלצו לעזוב את ביתן במוסקבה ולנסוע לצפון רוסיה לשלוש שנים בכדי להתרחק ממקומות קרב במלחמה.

סבתי סיפרה שלאימא שלה היה מאוד קשה לטפל בה לבד בילדותה, בגלל שהייתה בלי שאר בני משפחתה ובמקום מגורים חדש כאשר היה מזג אוויר קר מאוד בחוץ גם בחורף וגם בקיץ, בנוסף היה מעט מאוד אוכל בגלל המלחמה.

לאחר המלחמה, סבתי ואמה לא חזרו למוסקבה, הן עברו לסוצ'י, עיר בדרום רוסיה. שם היא סיימה בית ספר. היא נישאה לסבא שלי, ילדה את אבי ואחותו, ועבדה כמדריכה במוזיאון העירוני לספרות מקומית.

בשנת 2001 עברו לגור בישראל עם ילדיהם היו להם תשע עשרה שנים טובות של חיים בארץ ישראל כמו שהם רצו וחלמו בהם הם גידלו את ילדיהם, ובשנת 2020 שניהם נפטרו.

סיפורי משתתפי התוכנית שתועדו פורסמו בתערוכה במפגש הסיום בבית הספר

תמונה 1

 

הזוית האישית

תומר זברב: השנה במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי בחרתי להביא את סיפורה של סבתא שלי נטליה זברב.

מילון

מלחמת עולם שנייה
מלחמת העולם השנייה הייתה עימות צבאי עולמי, שנמשך בין השנים 1939–1945 והמלחמה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית. היא הקיפה כמעט את כל העולם, כללה את גיוסם של מאות מיליוני בני אדם והובילה לכ-64.5 מיליון אבידות בנפש, יותר מבכל מלחמה אחרת. כמעט כל מדינות העולם השתתפו במלחמה בצורה ישירה או עקיפה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא עבדה כמדריכה במוזיאון העירוני לספרות מקומית.“

הקשר הרב דורי