מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא מספרת על מנהיגות

מפגש בתוכנית הקשר הרב דורי
מפגש פתיחה בתוכנית הקשר הרב דורי
שמעון פרס המנהיג האהוב על סבתי

שלום שמי רותי דרור, נולדתי ב1951 בבוז'אן שברומניה.

השתתפתי בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספר שגיא בשריד, אני בת שבעים ואחת ואני גרה בקיבוץ יפעת.  יִפְעַת הוא קיבוץ בעמק יזרעאל, השוכן על כביש 73, ממערב נמצא נחל צבי וקיבוץ גבת, ממזרח נמצא נחל יפעת וקיבוץ שריד, בכניסה לקיבוץ נמצא בית התרבות האזורי, בסמוך לו נמצאים: בית הספר האזורי "העמק המערבי" והמוזיאון לראשית ההתיישבות, הקיבוץ נמצא בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. ויקיפדיה

עליתי ארצה מרומניה בשנת 1961, הייתי בת עשר ואת ילדותי ונעורי העברתי בארץ.

במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי, הילדים נתבקשו לברר עם הסבים מיהו המנהיג שלהם, ומה הם חושבים על מנהיגות. הנכד שלי נטע בן עשר שלומד בכיתה ה', וגר ביפעת ראיין אותי על מנהיגות. השאלה מהי מנהיגות ומיהו המנהיג? מלווה את החברה האנושית משחר הימים. המנהיג מהווה הן תואר נחשק ויוקרתי, תפקיד הנושא עמו עוצמה וכוח, אולם גם כזה שמחייב מהמחזיק בו אחריות גדולה. אז מיהו באמת אותו אדם והאם ניתן בכלל ללמד או לפתח יכולת מנהיגות?

אני חושבת שמנהיג הוא אדם שצריך לדעת איך לסחוף את כל מי שהוא רוצה, ולדעת איך להוביל את כל מי שהוא רוצה.

למנהיגים יש תכונות-אופי מסוימות שעושות אותם למנהיגים. המנהיגים נבחרים בגלל שהם נמצאים "במקום הנכון ובזמן הנכון", בגלל המצב ולא דווקא בגלל תכונות אופייניות. אך יש תכונות של מנהיגים ואפיונים שלא ניתן להנהיג בלעדיהם: בעל חזון, נותן דוגמא אישית, לוקח  אחריות, משדר עוצמה, מגלה גמישות, בעל סבלנות, סמכותי, דמוקרטי, מציב אתגרים ועוד.

תחומי המנהיגות שאני מכירה הם: מדינית ,חינוכית, משפחתית, תעשייתית, עסקית, וביטחונית. בכל מקום ציבורי יש מישהו שהוא מוביל והוא המנהיג. התכונות שמנהיג צריך הם, מנהיג צריך לדעת איך להשפיע על אנשים אחרים ,לדעת להוביל בדרך הנכונה, והנעימה כדי ילכו אחריו תמיד.

המנהיג שהשפיע עלי היה שמעון פרס ,שמעון היה ראש ממשלת ישראל השמיני ,הנשיא התשיעי ,ושר הביטחון. שמעון פֶּרֶס היה מדינאי ואיש ציבור ישראלי. כיהן כנשיאהּ התשיעי של מדינת ישראל, בין השנים 2007–2014, וכראש ממשלת ישראל השמיני בשנים 1984–1986, וכן במשך כשבעה חודשים לאחר רצח רבין, בשנים 1995–1996. במשך כחמישה עשורים שימש חבר הכנסת ובחלקם היה שר בממשלות ישראל בתפקידים בכירים. היה יושב ראש מפלגת העבודה במשך כ-20 שנים. ויקיפדיה

הזווית האישית

רותי דרור והנכד נטע השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספר שגיא בשריד בתשפ"ב 2022

מילון

מנהיג צבאי
המנהיגות בצה"ל מוגדרת כ"היכולת להניע פקודים לאורך זמן לביצוע משימות". המנהיגות הצבאית בצה"ל נסמכת על דוגמה אישית. הקריאה "אחרי" ודמות המפקד בראש, והאתוס שנוצר בעקבות זאת, היא שנוסכת ביטחון בחייל. בשנים האחרונות גובשה בצה"ל תפיסת מנהיגות כתובה, לאחר שהורגש בה צורך במשך שנים רבות.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני חושבת שמנהיג הוא אדם שצריך לדעת איך לסחוף את כל מי שהוא רוצה, ולדעת איך להוביל את כל מי שהוא רוצה.“

הקשר הרב דורי