מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא מלכה מזרחי – אין דבר העומד בפני הרצון

התמונה מצולמת בבית של סבתא שלי
סבתא שלי ואחיה בחתונתו
קורות חייה של סבתא מלכה ומסר לעתיד

סבתא מלכה מזרחי נולדה בתאריך 10.1.1947 בעיר איסטנבול שבטורקיה. ההורים שלה נולדו בטורקיה, אמה נולדה בעיר איסטנבול והאבא נולד בבורסה. בגיל שנה וחודשיים היא עלתה לארץ עם המשפחה, מלבד אחיה הגדול שלא היה יכול לעלות מכיוון שהוא שירת אז בצבא הטורקי.

כשעלו לארץ, הם גרו בהתחלה במעברה בחדרה במשך שמונה חודשים ואחרי זה העבירו אותם לעין כרם שבירושלים. באותו זמן לא היה מכשירים אלקטרוניים כמו טלוויזיה, טלפון או מחשב, לכן שיחקו במשחקים פיזיים כמו חמש אבנים, קלאס, חבל, סבתא סורגת ומשחקי קופסה.

סבתי בילדותה ביום חתונת אחיה

תמונה 1

סבתא למדה בבית הספר היסודי "ממלכתי עין כרם" עד כיתה ח'. זכור לה שבשכונה היה מועדון שנקרא "תקוותנו", המדריכה שם הייתה יעל דיין, אחותו של משה דיין, והיא העבירה את כל הפעילויות במועדון (תנועת נוער). לאחר מכן עברה סבתא לבית הספר התיכון "סליגסברג" שהיה בית ספר רק לבנות. בהתחלה היא הייתה שם במגמת אופנה ולאחר מכן עברה למגמה המשרדית כדי לרכוש מקצוע.

לאחר הלימודים היא עבדה כמזכירה בבית ספר כעשר שנים ואז עברה לעבוד בעיריית ירושלים בתפקיד עוזרת ארגונית במשך 25 שנים.

סבא וסבתא שלי נפגשו בביקור בבית של אחותה של סבתא – סבא שלי היה שכן של אחותה ובמקרה הוא היה שם. הם הכירו ולאחר עשרה חודשים הם התחתנו. נולדו להם ארבעה ילדים: שלוש בנות ובן. כיום יש לכל אחד מהילדים שלושה ילדים ולפני כמעט שנתיים נולד להם נין. הם מחכים לעוד נין שייולד בעוד שלושה חודשים. אצלנו במשפחה משתדלים לחגוג את כל החגים ביחד ובדרך כלל עושים את זה אצל סבא וסבתא שלי.

כיום סבא וסבתא שלי בפנסיה, סבא שלי עדיין עובד יומיים בשבוע כדי שתהיה לו תעסוקה וסבתא שלי הולכת להתעמלות שלוש פעמים בשבוע, מתנדבת בבית ספר ונותנת עזרה לילדים בשיעורים מסוימים. לסבתא שלי יש הרבה תחביבים כמו לסרוג, לתפור, לצייר, לפסל בחומר.

מסר לעתיד

סבתי תמיד אומרת שאין דבר העומד בפני הרצון, ושאם אנחנו נציב לנו מטרה אנחנו נשיג אותה.

הזוית האישית

ליעד הנכד המתעד: אני ממש נהניתי מהתכנית והתיעוד. למדתי דברים חדשים על סבתא שלי שלא ידעתי עליהם לפני התכנית.

מילון

בורסה (עיר)
בורסה (בטורקית: Bursa) היא עיר בצפון-מערב טורקיה ובירת הנפה הקרויה על שמה. לעיר מעמד של עיר מטרופוליטנית (Büyükşehir - "עיר גדולה"). בורסה שוכנת לרגלי הר אולו (2,493 מטר) שבו נמצא אתר הסקי הגדול במדינה. האזור משופע במעיינות חמים ההופכים את המקום למרכז תיירות חורף. העיר מהווה מרכז לתעשיית המשי הטורקית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המדריכה במועדון הנוער אליו הלכה סבתי הייתה יעל דיין, אחותו של משה דיין, היא העבירה את כל הפעילויות“

הקשר הרב דורי