מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא מלכה זיו – לא לכעוס על אנשים

סבא סבתא וכל המשפחה
סבתא וסבא ביום חתונתם
ציוני דרך מרכזיים בחייה של סבתא מלכה

אני מלכה זיו, סבתו של יותם מצד אימא, נולדתי בתאריך  3.2.1936 בשם מלכה ורובל, בעיירה שדלץ בפולין. הוריי, צביה ויוסף ורובל, הם ילידי פולין. אבי יוסף היה בעל אטליז מאד מוכר בעיירה ואמי היתה עקרת בית.

נולדתי לבית דתי, כמעט לא הלכנו לבית-ספר בגלל המלחמות באותה תקופה. הייתי הבת השלישית מבין חמישה אחים. היינו משחקים במשחקים פשוטים כמו קלאס, קפיצה בחבל וחמש אבנים. השתתפתי בתנועת הנוער "בני עקיבא" בה היו פעולות חברתיות ונהניתי מאד בפעולות האלו.

בגיל 3 נמלטתי עם משפחתי מפני הנאצים ועברתי לסיביר למשך שנה וחצי, לאחר מכן עברתי לקזחסטן עד שנת 1945, שם היינו במשך תקופת השואה. היינו שלוש שנים בגרמניה במחנה פליטים שנקרא "שארית הפליטה". בשנת 1949, כשהייתי בת 13, עליתי לארץ עם משפחתי והתגוררנו בבני ברק.

את בעלי, אהרון זיו ז"ל, הכרתי כשהייתי נערה בת 17 בעיר בני ברק, הוא היה שוטר מבית חילוני, שעשה סיור בשכונה והתחיל לדבר איתי וככה הכרנו והתחלנו לצאת. כשהייתי בת 19 התחתנו ובגיל 21 ילדתי את בני הבכור ואחריו את שלושת ילדיי הנוספים. כשהייתי בת 42 נולדה נכדתי הבכורה ואחריה עוד 11 נכדים נוספים מכל ילדיי. יותם הוא נכדי ה-12.

בנערותי עבדתי בעבודות מזדמנות כמזכירה, התחתנתי בגיל 19, ועד גיל 46 הייתי עקרת בית, טיפלתי בארבעת ילדיי ובגיל 46 פתחתי חנות לבגדי נשים בעיר בני ברק. בשנת 2003 הפסקתי לעבוד ויצאתי לפנסיה, עשיתי קורס מחשבים, יצאתי לטיול גדול בתאילנד, מספר ימים לאחר הטיסה נולדה יהל, אחותו הבכורה של יותם.

אנחנו מקפידים לחגוג ימי הולדת וחגים יחד ומדי שישי נפגשים לארוחות משפחתיות, דבר שמשמח אותי מאד. אירוע משמח מאד שבעלי ז"ל ואני חווינו היה בשנת 2015, כשילדינו ארגנו לנו מסיבת 60 שנות נישואין, זאת היתה מסיבה מאד שמחה ומרגשת עם כל המשפחה המורחבת ובעלי ז"ל ואני היינו ממש מאושרים. אירוע משמח נוסף שהיה לפני כשנה וחצי, נולדה נינתי הראשונה.

אירוע עצוב מאד שקרה מספר חודשים לאחר מכן הוא פטירתו של בעלי האהוב בגיל 89. לאחר מותו נשארתי לגור לבד ומשפחתי תומכת בי ומבקרת אותי מדי שבוע.

כיום אני אמנם לא עובדת, אך אני מעבירה את זמני בניקיון יומיומי של הבית, מדי בוקר משעה 5 עד שעה 6 אני יוצאת לצעידה בפארק השכונתי, אני מאד אוהבת לצעוד, אני רואה הרבה סרטים דוקומנטריים, אני אוהבת לשמוע מוזיקה קלאסית ושירים ישנים בעברית, אני מתעניינת בפוליטיקה ומביעה את דעתי בכל הזדמנות, גם בפייסבוק וגם בקבוצות המשפחתיות בוואטסאפ.

פעמיים בשבוע אני יוצאת לארוחת בוקר לבית קפה עם בתי ואני נהנית מאד ממשפחתי ומנכדיי. מבחינתי הגשמתי חלום להקים משפחה גדולה ומלוכדת. כל חיי בעלי ז"ל ואני הקדשנו לילדים ולנכדים את תשומת ליבנו ואת עזרתנו בכל מה שרצו והיום אני גאה לראות את המשפחה שלי גדלה ומתפתחת וזה ממלא לי את הלב.

סבתא מלכה עם הנכדים

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא מלכה: המסר שלי לדור הצעיר הוא – להיות נחמדים לאנשים, לא לכעוס על אנשים, לעזור כמה שאפשר למי שצריך.

מילון

דוקומנטריים
סרטים תיעודיים. סרט תיעודי או סרט דוקומנטרי הוא סרט קולנוע שמטרתו לתעד את המציאות – בניגוד לסרט עלילתי שמטרתו להציג תסריט בדוי (אם כי לעיתים הוא מבוסס על סיפור אמיתי). (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מאמי שיינה“

”להיות נחמדים לאנשים, לא לכעוס על אנשים, לעזור כמה שאפשר למי שצריך“

הקשר הרב דורי