מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא מלכה במלחמת ששת הימים

אני וסבתא שלי בכותל
סבתא מלכה בנערותה
סיפור הגבורה של סבתא מלכה

שלום, שמי שובל אגם  אני לומדת בכתה ה' בבית ספר "דרכי נועם" בקצרין, שבגולן המדהים.

רמת הגולן הוא אזור בצפון-מזרח מדינת ישראל, ממזרח לכנרת ולירדן ההררי. דיסציפלינות שונות מגדירות באופן שונה את גבולות השטח המוגדר כרמת הגולן: כאזור גאולוגי וביוגאוגרפי רמת הגולן היא רמה שטוחה השוכנת בין אפיק הירמוך ומעיינות חמת גדר בדרומה, רכס החרמון בצפונה, הכנרת ועמק החולה במערבה, ומישורי הבשן והחורן במזרחה. (ויקיפדיה)

לסבתא שלי קוראים מלכה משני, וזהו סיפורה: סבתא מלכה נולדה ב1954 ברעננה. גם כיום היא  גרה במרכז.

במלחמת ששת הימים סבתא הייתה בת שלוש עשרה. מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר יום 5 ביוני עד 10 ביוני 1967, בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות כגון עיראק, לבנון, ערב הסעודית ועוד. המלחמה הסתיימה בניצחון מובהק של ישראל. (ויקיפדיה).

וכך סבתא מספרת: "במלחמת ששת הימים הייתי אחראית על אחיי הקטנים והייתי שולחת אותם לבית הספר, הייתי אז רק בת שלוש עשרה, אבל בוגרת ואחראית. אחרי שהייתי שולחת אותם לבית הספר הייתי נשארת בבית לבד. באחד הימים, היתה אזעקה ורצתי למקלט אבל אז לא היו מקלטים כמו של היום, היו בורות באדמה, ופשוט כיסו את הבורות בחול, החלקתי לתוך השוחה (שוחה זה המקלט מהחול), שזוהי תעלה שחופרים במלחמה והיא משמשת מחסה.

לאחר מספר דקות הרגשתי שמישהו או מישהי מחליקים לתוך הבור, הכל היה חשוך חשוך, ואי אפשר היה לראות כלום, ממש חושך מצרים. לא ראיתי מי נכנס לבור, וצעקתי "מי נכנס לבור?" צעקו לי בחזרה "זו אני השכנה שלך" ובאותו רגע אני פשוט נרגעתי, זה היה ממש מלחיץ, אבל הייתי חייבת לצעוק להם כי לא ידעתי מי זה, וזה יכול היה להיות מישהו רע אבל למזלי זו היתה רק שכנתי."

אני רוצה להגיד לכם שבאותו רגע סבתא שלי מאוד פחדה אבל היא התגברה על הפחד שלה, בכך ששאלה מי זה, אני לא מאמינה שהיה לה כזה אומץ. אני הייתי רוצה אומץ, כזה ואני רוצה להגיד לכם שלא משנה כמה אתם מפחדים, תתגברו על הפחד שלכם, הפחד זה סתם משהו, הוא לא באמת מפחיד.

הזווית האישית

סבא וסבתא: חשוב לנו שהנכדים שלנו ידעו את ההיסטוריה שלנו. שידעו מאיפה באנו ומהם השורשים של המשפחה.

שובל אגם: אני מאחלת לסבי וסבתי שהם יכירו אותי ממש טוב ושימשיך הקשר הטוב בנינו.

מילון

שוחה
חפירה באדמה המשמשת מחסה בעת מלחמה. (ויקימילון)

ציטוטים

”חשוב לי שהנכדים שלי ידעו מאיפה באנו שידעו את ההיסטוריה של סבא וסבתא“

הקשר הרב דורי