מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא מיכל זכתה לגילוי אור החסידות

ארבע דורות - ליבי, אימא, סבתא וסבתא רבתא
סבתא מיכל ונכדתה ליבי
הפכנו להיות חסידי חב"ד, וכך גם גידלנו את ילדינו

סבתא מיכל מספרת לנכדתה ליבי שרה טולדו במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית ספר חב"ד במגדל העמק.

שמי מיכל חזי נולדתי בשנת 1962 בקרית טבעון שממש קרובה למגדל העמק להוריי משפחת טייבלום.

הייתי הילדה האמצעית במשפחה בת שלוש בנות. גדלתי בטבעון, מקום שקרוב מאוד לטבע, הורי הרבו לטייל במקומות רבים בארץ ישראל. נראה לי שמהם ספגתי את האהבה הרבה לצומח, לחי ולאדם. רוב שנות הילדות שלנו היו בחוץ. היינו משחקים כל ילדי השכונה בכל הגילאים יחד במשחקים שונים, וכשהיה מחשיך, האימהות היו מתחילות לקרוא לנו לבוא הביתה: להתקלח, ארוחת ערב ולישון.

נולדתי וגדלתי בבית שאינו שומר תורה ומצוות (כפי שאנחנו היום יודעים מהן המצוות), אבל למרות זאת הורי הרבו לעשות חסדים עם הזולת. הבית תמיד היה פתוח לרווחה. תמיד היו לנו מלא אורחים ואנשים. כל מי שהיה זקוק לעזרה, היה פונה אליהם ומקבל מענה.

הילדות שלי הייתה יפה, אבל תמיד הרגשתי שחסר לי משהו. מאז שהייתי ילדה קטנה, ביקשתי מהורי שנעשה קידוש בשבת בבית, ושנקיים ארוחת שבת משפחתית. צמתי ביום כיפור מגיל ממש צעיר, מגיל עשר, ותמיד אהבתי להתארח בבתים של ילדים שומרי מצוות.

כאשר הגעתי לגיל 19 הכרתי את סבא של ליבי, יוסי, ויחד החלטנו שאנחנו חוזרים בתשובה ומתחתנים. היה ברור לנו שאנחנו נקים בית שומר תורה ומצוות וכך באמת היה. למרות, שחזרנו בתשובה החלטנו להישאר לגור בטבעון (מקום לא דתי) כדי, שאם מישהו ירצה לדעת משהו על יהדות יהיה לו את מי לשאול. ולא כמו שאני גדלתי, שידעתי מעט מאוד על השם ועל התורה.

ואז הכרנו את הרבי.

מהרגע שהכרנו את הרבי, וזכינו גם להיות אצלו ולראות אותו. נפשנו נקשרה בו ונדבקה בו. והפכנו להיות חסידי חב"ד, וכך גם גידלנו את ילדינו. במשך שנים רבות הייתי גננת בגן חב"ד בטבעון. הכרתי לילדים, שבאו מבתים לא כל כך דתיים, שלא הכירו את השם ואת התורה ואת הרבי .אני מרגישה זכות עצומה בעבודתי בגן חב"ד בטבעון.

גם היום אני גננת בקריית ים.

אני מאחלת לעצמי, שבזכות שמסרתי את נפשי על חינוך ילדי ישראל, שהקדוש ברוך הוא יברך את כל צאצאיי, שימשיכו לשמור תורה ומצוות ובעיקר בעיקר שיהיו קשורים לרבי מלך המשיח.

הנכדה ליבי

תמונה 1
 

הזוית האישית

מיכל: התוכנית שלכם מרגשת במיוחד מבחינתי, כי אני מרגישה, שזכיתי שיש לי נכדות שלומדות בבית ספר חב"ד – בית ספר של הרבי, וליבי שלי היא הגדולה שבהן. עד היום כשאני נזכרת בילדות שלי ובבית שבו גדלתי, אני מודה לה' ולרבי מיליוני תודות, שזכיתי ונבחרתי לחזור בתשובה ולהיות חסידה של הרבי מלך המשיח.

מילון

חסידות חב"ד
חסידות חב"ד ליובאוויטש (ראשי תיבות "חכמה, בינה ודעת") היא חצר חסידית שנוסדה לפני כמאתיים חמישים שנים בידי רבי שניאור זלמן מליאדי בשנת ה'תקל"ב (1771). בשנת ה'תקע"ג (1812) העתיק בנו של רבי שניאור זלמן, רבי דובער שניאורי את מגוריו לעיירה ליובאוויטש (בכתיב עברי מודרני: לובביץ'), בה המשיכו מגורי ארבעה ממנהיגי החסידות במשך כמאה ועשר שנים, ועל שמה ממשיכה להיקרא החסידות עד היום. חסידות חב"ד מובדלת בדרכה ושיטתה הרעיונית משאר החצרות החסידיות, בכך שהיא מבססת את אמונתו של היהודי בבורא ואת הרצון לעובדו על ההכרה השכלית בגדולתו ורוממותו. מכאן גם נגזר שמה - ראשי תיבות של המילים חכמה בינה ודעת, שעל פי הקבלה והחסידות הם שלושת המרכיבים של השכל האנושי. כיום מונה חסידות חב"ד רבבות חסידים בעשרות קהילות בארץ ובעולם, ולמעלה מחמשת אלפים שלוחי הרבי ברחבי העולם. מנהיגה הנוכחי של החסידות הוא רבי רבי מנחם מענדל שניאורסון, השביעי בשולשלת נשיאי חב"ד.

ציטוטים

”אני מאחלת לעצמי, שהקב"ה יברך את כל צאצאיי, שימשיכו לשמור תורה ומצוות. ובעיקר שיהיו קשורים לרבי.“

הקשר הרב דורי