מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא לאה החיילת!

סבתא לאה ונכדתה שירה
סבתא לאה בילדותה
"השתתפתי בתרגילים צבאיים, עליתי על טנקים ווביצעתי מטווחי ירי"

סבתא לאה מספרת לנכדתה שירה

שמי לאה חיון נולדתי בבית הרפואה קפלן ברחובות בשנת 1956 להוריי מנחם וצביה דהרי. אנחנו שישה אחים, ואני הרביעית במשפחה.

שנות ילדותי

בילדותי גרתי במושבה גדרה. בכל בוקר יצאנו ללימודים בבית הספר ואחרי  הלימודים היינו חוזרים הביתה, אוכלים ארוחת צהרים, מכינים שיעורי בית, ואם היה צורך שנעזור בבית היינו עוזרים. אם לא, היינו יוצאים לרחוב ומשחקים עד הערב עם ילדי השכונה. שיחקנו בעיקר במשחקי חברה שונים: בהקפות, תופסת, חבל, כדור עף וחמש אבנים. בערב היינו חוזרים הביתה לארוחת ערב, מקלחת ולישון.

אחת החוויות שזכורות לי במיוחד, כשהייתי בת עשר פרצה מלחמת ששת הימים. לא היה לנו מקלט, ולכן הסתתרנו שישה ימים בתוך תעלת מסתור, שאבא שלי חפר. כאשר הסתיימה המלחמה כל השכנים יצאו לרחובות, וכולם התחילו לשיר, לרקוד ולזרוק סוכריות. הייתה זו שמחה עצומה, שהביעה אושר על שחרור הכותל מידי הירדנים.

אהבתי מאוד את ראש השנה ואת חג הפסח, כי כל הדודים והשכנים היו חוגגים ביחד, שרים ומספרים סיפורים עד חצות. אני זוכרת, שבאחת השנים באמצע ליל הסדר, כשקראנו את ההגדה, והגענו למכת ברד ירד גשם חזק עם ברד במשך כול הלילה.

כאשר התבגרנו היינו יוצאים לבלות בקולנוע כמה חברות וחברים. היינו הולכים גם למועדונים ועושים ערבי קריוקי שרים, רוקדים ומדברים. בשבתות היינו יוצאים יחד לשבת בפארק. שם פטפטנו, צחקנו, שרנו ונהנינו עד מוצאי שבת.

השירות הצבאי

כשבגרתי התגייסתי לצה"ל. התגייסתי בשנת 1974, כמה חודשים אחרי מלחמת יום הכיפורים. את הטירונות עברתי בבה"ד 12 בצריפין, בסיס הכשרה לנשים. אחרי הטירונות עשיתי קורס בחיל הקשר בבה"ד 7 . הקורס היה  בערך חודש במגמה סודית.

אחרי סיום הקורס עשיתי את השירות הצבאי במעבר המיתלה, שבחצי האי סיני. היה לי שירות מאוד מעניין. השתתפתי בתרגילים, עליתי על טנקים  וביצעתי מטווחי ירי. היו ימים של סופות חול קשות וימי חמסין. יום אחד היתה רוח חזקה וכול האוהלים עפו, וגם אני עפתי. אחרי הסופה הקשה הביאו לנו ביתנים לגור בהם. אחרי תקופה, בערך שנה, החטיבה שבה שירתי עזבה את המיתלה ועברה לצומת פרקר. מאחר, שממשלת ישראל החזירה את המיתלה למצרים. הייתי במשך שנתיים בסיני עד השחרור.

סבתא לאה חיילת

תמונה 1

 

הכרות, נישואים ובניית המשפחה

התחתנתי בשנת 1977 אחרי שהשתחררתי מהצבא. נישאתי כשהייתי בגיל 20 ובעלי בנימין היה בגיל  22. נולדו לנו ארבעה ילדים מתוקים: מושיקו, טלי, שירלי ועומר.

אני ובעלי בנינו את ביתנו במושב חצב בסמוך למושבה גדרה. בעלי חקלאי, ואני עבדתי כעשרים שנה במזכירות במושב בתור מנהלת חשבונות. לאחר מכן עברתי לעבוד בחברת ביו-דבש. בשנתיים אחרונות חברת ביו-דבש מפתחת תהליך תעשייתי לייצור דבש מתורבת, כלומר, ייצור דבש ללא דבורים ואני מנהלת החשבונות בחברה.

הזוית האישית

הנכדה שירה: נהניתי לעבוד עם סבתי על המורשת שלה לעומק, למדתי הרבה והיה לי כיף ומחכים מאוד. מאחלת לך סבתא הרבה בריאות, שמחה ונחת.

מילון

בה"ד 7
בית הספר הארצי לקשר, תקשוב וסייבר, המכונה בסיס הדרכה (בה"ד) 7, הוא בסיס ההדרכה המרכזי של חיל הקשר והתקשוב.

חברת ביו דבש
החברה, ביו דבש בע"מ (לשעבר וואיטסטון) עוסקת בתחום הפוד-טק, בין היתר באמצעות החברה בת. בתוך כך פעילות הקבוצה כוללת מחקר, פיתוח, ייצור ושיווק של דבש מתורבת. כמו כן ובמקביל ליצירת דבש מתורבת, החברה פיתחה צוף ממקור צמחי אשר ממנו היא פועלת לייצור של צנצנות דבש מתורבת. החברה שמה לעצמה למטרה לפתח ולשווק בעתיד, מזון מלכות וצוף ממקור צמחי לצריכה כמוצר מזון. הטכנולוגיות שמפותחות על ידי החברה צפויות לאפשר לה לייצר צנצנות דבש מתורבת במגוון טעמים ומרקמים, ובכך להביא גיוון ואלטרנטיבה לדבש בשוק הדבש העולמי. דבש מתורבת כאמור, טומן בחובו יתרונות רבים וביניהם: דבש נקי מאנטיביוטיקה, חומרי הדברה ורעלנים; אי פגיעה בדבורים והפסקת ניצולן; וייצור דבש לפי דרישה וללא תלות בעונות השנה, פריחה ושינויי אקלים.

ציטוטים

”בן אדם הוא כל יכול- אין דבר העומד בפני הרצון.“

הקשר הרב דורי