מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא כרמלה מזרחי – העלייה מכורדיסטן

סבתי אני באירוע משפחתי לפני 4 שנים.
סבתי ואני, כשיצאתי מבית חולים.
על מסירותה של סבתא כגננת

שמי ליאל מהאגר, אני לומדת בכיתה ז'4 בחטיבת הביניים תעופה וחלל במעלה אדומים. אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתי, כרמלה ישראלי.

העלייה לארץ ישראל           

סבתי כרמלה, בת 72, עלתה מכורדיסטן לישראל בגיל שבוע. סבתי גדלה במעברה במעוז ציון, היא למדה בבית ספר דתי, ומספרת שהם היו שם מאוד מגובשים ודואגים אחד לשני. סבתי השתתפה בתנועת נוער "השומר החדש", זו תנועה שעוסקת בחקלאות ובאהבת הארץ. משחקים שסבתי שיחקה בהם בילדותה היו: חמש אבנים, גומי, קלאס, חבל, שלושה מקלות.

העבודה של סבתי

סבתא הייתה גננת לגיל הרך מגיל 3-5 שנים, היא מאוד אהבה את העבודה עם הילדים והייתה לה סבלנות רבה. במסגרת העבודה היה ילד שהתייתם מאמו והיא אימצה אותו כשלוש שנים עד שמצאו לו משפחת אומנה. לצערי, סבתי נכה כ-30 שנה כתוצאה מתאונת דרכים, אני מאחלת לה בריאות איתנה.

סבתא כרמלה הייתה גננת לגיל הרך מגיל 3-5 שנים.  היא מאוד אהבה את העבודה עם הילדים והייתה לה סבלנות רבה.

סבתא לימדה את הילדים בגן שנקרא "גן הורד" שנמצא במבשרת ציון. הוא היה גן דתי ובו היא לימדה את הילדים על חגי ישראל בכל יום שישי חגגו בגן קבלת שבת, אפו חלות והיה טקס של קבלת שבת בגן, זה היה טקס חגיגי וכל הילדים לבשו לבן וחיכו לחגוג את קבלת השבת.

מקרה מיוחד שקרה במסגרת עבודתה בגן לפני כ-40 שנה היה ילד שהתייתם מאמו, אביו לא יכול היה לטפל בו. סבתא הייתה כמו אימא שלו ואימצה אותו עם סבא והילדים שלהם, שהם הדודים שלי עכשיו. כך עשו במשך שלוש שנים עד שמצאו לו משפחת אומנה. לימים הילד גדל וכשהתחתן, הזמין את סבא וסבתא וביקש שסבתא תלווה אותו לחופה. וזה היה מרגש מאוד.

מסר לדור הצעיר

תהיו אנשים טובים עם ערכים וכבוד לאחר, גם אם הוא שונה מכם. בנוסף זכרו שכדי להצליח צריך להאמין ולחשוב תמיד טוב, גם אם יש קשיים לאורך הדרך.

הזוית האישית

ליאל הנכדה המתעדת: נהניתי מאוד להיפגש עם סבתא ולתעד את סיפור חייה, למדתי המון והעשרתי את הידע שלי על סבתא. תודה לך סבתא שאת שלי.

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כדי להצליח צריך להאמין ולחשוב תמיד טוב, גם אם יש קשיים בדרך“

הקשר הרב דורי