מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא כרמלה אורפלי – מפקדת ביחידת התנועה במרחב איילון

סבתא כרמלה ולירון
סבתא כרמלה בילדותה
ציוני דרך מרכזיים והתנדבות במשטרה

אני כרמלה אורפלי, נולדתי בתאריך 15.4.1952 למשפחה דתית. ההורים שלי עלו מעיראק בשנת 1950 בעלייה שנקראה "עזרה ונחמיה" עם ארבעה ילדים קטנים. אני הילדה החמישית מבין 12 אחים ואחיות ואני הראשונה שנולדה בארץ.

בגיל 18 וחצי התחתנתי עם יצחק. ביתנו הראשון היה צריף בשכונת תל כביר ולאחר מכן עברנו לישוב אזור. במשך שש שנים הייתי תופרת ויצחק בעלי עבד במוסך. לאחר מכן למדתי כימיה באוניברסיטת בר אילן ועד היום אני עובדת במעבדה כלבורנטית בחברת תרופות וקוסמטיקה.

ילדותי

נולדתי בישוב מגדיאל באוהל. סבתא שלי יילדה את אימא שלי. אני, כאמור, החמישית מתוך 12 אחים ואחיות והראשונה שנולדה בארץ. כשהייתי בת שנתיים משפחתי עברה ממגדיאל ליפו לבית ערבי. יחד איתנו התגוררו עוד מספר משפחות כשלכל משפחה היו שני חדרים. המטבח והשירותים היו משותפים לכל המשפחות. כשהייתי בת 5, המשפחה עברה לדירה אחרת ביפו עם פרדס מסביב ועצי פרי. בחצר הבית גידלנו עיזים, תרנגולות וכבשים.

בילדותי אהבתי לשחק בחבל, קלאס, ג'ולות, גוגואים ולהעיף עפיפונים בקיץ. את העפיפונים הכנו מעיתונים וקני סוף. תפקידי בבית בילדותי היה לטפל בחיות המשק ובאחיי הקטנים, בעוד אחיותיי עזרו במכולת המשפחתית שבבעלות הוריי. התחביב שלי היה לאסוף בולים מכל העולם ומחזיקי מפתחות. למדתי בבית ספר חב"ד ביפו ובתיכון בית צעירות מזרחי בתל אביב.

התנדבותה של סבתי במשטרה

נולדתי למשפחה דתית מאוד והתחנכתי בבית ספר חב"ד. התחתנתי בגיל 18.5 ולכן לא התגייסתי לצבא. לאורך השנים הרגשתי צורך לתרום למדינה. אחותי הגדולה הייתה שוטרת ודרכה הגעתי להתנדב במשטרה בגיל 35.

התחלתי כטירונית בסיור ופיקוח בשכונות בתל אביב. עברתי טסט על ניידת במרחב איילון. מפקד התחנה ראה אותי, זיהה את הפוטנציאל וגייס אותי ליחידה שלו – יחידת התנועה היחידה, אשר מנתה עשרה מתנדבים ובמשך השנים גדלה ל-120 מתנדבים. עברתי קורסים והשתלמויות לקבלת הדרגות ולאחר 19 שנים הפכתי למפקדת על עשרה מתנדבים בדרגת רנ"ג. בהתנדבות יצאנו לטפל בתאונות דרכים, מנענו עבירות תנועה ורשמנו דוחות לעברייני תנועה. לעיתים היו פעולות מבצעיות בלילה בה בדקנו שב"חים ושיכורים. היה לי סיפוק גדול מן ההתנדבות והרגשתי שתרמתי לחברה.

הזוית האישית

סבתא כרמלה: למדנו מהתכנית שאם אין עבר – אין עתיד. תמיד צריך לשמור על הקיים ולעשות טוב.

ברכה של סבתא: "לירון נכדי האהוב, רוצה אני לאחל לך המון הצלחה בלימודים ובכל מעשה ידיך להתפאר, תמשיך בעשייה, ביצירה ובנתינה. אתה נכד אהוב ויקר, נותן כבוד, בעל אחריות עשה חיל בכל מה שתיגע בו. אוהבת אותך, סבתא כרמלה"

לירון הנכד המתעד: למדתי להכיר את הילדות של סבתא. אני מעריך אותה מאוד על שעשתה הכל בכוחות עצמה והצליחה בעצמה. אני לומד ממנה את החשיבות של תרומה לחברה ושאם נעשה טוב – הטוב יחזור אלינו.

ברכה של לירון: " אני מאחל לסבתי בריאות ואריכות ימים, שיהיו לה שנים טובות ומאושרות ושתמיד המשפחה תהיה מאוחדת ושמחה בזכות האירוח והמטעמים המיוחדים שהיא מכינה. אוהב אותך, לירון."

מילון

"סנתכ חדרא"
שהשנה שלך תהיה ירוקה (עיראקית יהודית). זו ברכה שנאמרת בשביעי של פסח. הברכה מלווה בטקס בו יש קערה עם מים ומטבעות המסמלת שפע. מכים עם ענפים ירוקים (מיני בשמים) על הראש. וטובלים את הידיים בקערה עם המטבעות הטקס מלווה בחגיגה בה אוכלים גבינות וממתקים. (סבתא כרמלה)

ציטוטים

”מה שלא יביא השכל, יביא הזמן“

הקשר הרב דורי