מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא יפה איצר ז"ל – נתינה למשפחה ועזרה לנזקקים

פעילות כללית במסגרת תכנית הקשר הרב דורי
סבא וסבתא עם נכדם הראשון
הקליטה בארץ ישראל והנתינה למשפחה

שמי רון כהן, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבתא יפה ז"ל, כפי שסופר לי על ידי אמי שמספרת לי על אימא שלה.

סבתא יפה נולדה בחלב שבסוריה, בתם של גרציה ועזרא ואחות לשבעה אחים ואחיות נוספות.

חייה של סבתא היו קשים. הם חיו בעוני מחפיר, עד כדי כך שלא היה להם אוכל בבית. בנוסף, הם סבלו מהמוסלמים על עצם היותם יהודים. ההורים שלה החליטו להבריח את הילדים לישראל באמצעות אישה בשם אנואט, היא היתה מבריחה ילדים תמורת זהב. ההורים של סבתא הצליחו להבריח שישה ילדים, ילד אחד נהרג בדרך לארץ.

סבתא היתה בת 9 כשהגיעו לארץ. הם שוכנו במעבורת ביפו, החיים שם היו קשים מאוד אבל לאט לאט כל אחד מהם הסתדר והקים משפחה. סבתא הכירה את סבא בגיל 18 ונולדו להם 11 ילדים.

סבא וסבתא עם נכדם הראשון

תמונה 1

בגיל 38 חלתה סבתא בסרטן השד וניצחה את המחלה. בגיל 45 התאלמנה סבתא ונשארה עם 11 ילדים לבד. למרות הכל סבתא בחרה בחיים וגידלה את הילדים לתפארת, דאגה שכולם ילמדו ויתגייסו לצבא.

סבתא היתה צדיקה אשר פתחה את ביתה לנזקקים. כל יום היתה מכינה הרבה אוכל וכל מי שרצה לאכול צהריים היה מגיע אלינו. היא תמיד אמרה לנו שלה לא היה מה לאכול בבית, ושבורא עולה זיכה אותה לחלק אוכל – זה מה שעשה לה טוב בחיים.

בגיל 60 שוב חלתה סבתא. הפעם הסרטן ניצח אותה. לאחר יסורים קשים היא נפטרה. יהי זכרה ברוך.

הזוית האישית

רון המתעד: שמחתי לשמוע סיפורים על סבתא שלצערי לא זכיתי להכיר ולתעדה במאגר המורשת.

מילון

חלב
חַלַבּ (בערבית: حلب; בכורדית: Heleb; בסורית: ܚܠܒ;) היא עיר גדולה בסוריה ובירת מחוז חלב בצפון-מערב המדינה. עד פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה הייתה חלב העיר הגדולה בסוריה, ובשנת 2021 הוערכה אוכלוסיית העיר בכ-2 מיליון בני אדם, אך מאות אלפים ברחו ממנה במהלך המלחמה. רוב תושביה ערבים וכורדים. גרים בה גם ארמנים וטורקים, ועד כחמישית מתושביה הם נוצרים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לבחור תמיד בחיים, למרות כל הקושי תמיד לדעת לבחור לחיות“

”סבתא יפה תמיד אמרה לנו שבורא עולה זיכה אותה לחלק אוכל – זה מה שעשה לה טוב בחיים“

הקשר הרב דורי