מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא יולנדה ראובן הייתה נערה במחנה הריכוז ג'אדו

באירוע משפחתי
התמונה של סבתא שלי לפני כ-15 שנה
הילדות של סבתא בלוב והעלייה לארץ

ילדותה של סבתא בלוב

יולנדה נולדה בשנת 1927 בבנגאזי שבלוב למשפחה מסורתית דתית, שפת האם שלה הייתה ערבית טריפוליטאית. פירוש השם יולנדה הוא פרח סגול, מקור השם: ספרדית, ניתוח השם נומרולוגית מייצג אנשים משפחתיים, אהבה, נתינה, יופי, דאגה לזולת ואצילות ואכן – כל המאפיינים האלה מתארים את סבתא. לסבתא יולנדה היו חמישה אחים ואח נוסף שנפטר חודש לאחר לידתו. סבתא היא הילדה השלישית במשפחה. שם אמה היה רחל ושם אביה היה יוסף. אמה הייתה עקרת בית ואביה היה חייט. ביתה של סבתא היה בבנגאזי שבלוב, בית קטן שמנה שני חדרים לשבע נפשות. אורח חייהם היה קשה מאוד, היה חוסר במקומות עבודה ואמצעים פרנסה. סבתא לא למדה בבית ספר ולא היו לה חברים. יהודי לוב חיו את אימת השואה בעוצמה רבה ביותר, אלפים סבלו במחנות כפייה. בשנת 1939 נכנסו הנאצים ללוב ובמשך השנים יהודי לוב הובלו למחנות ריכוז. את יולנדה ומשפחתה העבירו למחנה ריכוז ג'אדו הממוקם כ- 235 ק"מ דרומית לטריפולי.

משפחתה בשואה

יוסף, אביה של סבתא, התנדב כעוזר סניטר בזמן היותו בגטו. תפקידו היה להעביר מתים מתוך הגטו ומחוצה לו. החיים בגטו היו קשים מנשוא, היהודים עברו התעללות מידי הגרמנים במכוון כאשר לא תמיד צייתו לפקודותיהם. באוכל ובלחם שקיבלו היו חרקים ג'וקים ונמלים. היו מחלות רבות שגרמו לתמותה כגון: מלריה, שחפת וטיפוס בתנאים מחפירים.

בזמן היותה בגטו כשהיתה בת שבע עשרה הכירה סבתא את סבא רחמים והייתה זו אהבה ממבט ראשון.

עלייתם של סבא וסבתא וארץ ישראל

לאחר כשנה נכנסו הבריטים לגטו ושחררו את הנמצאים וביניהם גם את סבתא ואת משפחתה. וכך, סבתא ומשפחתה חזרו למקום הולדתם בבנגאזי שבלוב. שנה לאחר מכן, כאשר יולנדה היתה בת 19 החליטו יולנדה ורחמים להתחתן, הביאו לעולם שני ילדים ועלו איתם לארץ הקודש באונייה קטנה ודחוסה. שעות רבות הפליגו עד שהגיעו לירושלים הקדושה ומשם לפרדסיה. בתחילה גרו באוהלים, לאחר מכן עברו לצריף ולבסוף עברו לגור בביתנים כמו במחנה צבאי. בפרדסיה נולדו להם עוד שלוש בנות. המשפחה חיה באושר, אהבה, אחווה ועזרה הדדית. הם קיימו יחד חגים ושבתות. מאוחר יותר עברה המשפחה לעיר נתניה והמשיכה שם את חייה.

הזוית האישית

זוהר: במסגרת התכנית שמעתי מסבתא על דברים שלא ידעתי עליהם, היא לימדה אותי הרבה. היה מאוד כיף לשמוע עליה ועל הסיפור שלה ושל משפחתה, לדעת שעם הקשיים היא עברה את הכל.

מילון

קשיים מנשוא
קשים מאוד

תנאים מחפירים
תנאים משפילים

מחנה ג'אדו
מחנה ג'אדו (ערבית: جادو, איטלקית: Giado) הוקם בלוב תחת שלטון איטליה הפשיסטית, בבסיס צבאי לשעבר ביישוב בעל אותו שם השוכן כ-180 ק"מ מדרום-מערב לטריפולי. אל המחנה הועברו כ-2,600 מיהודי קירנאיקה, חלקה המזרחי של לוב, ו-562 מהם מתו ברעב, במחלות ובעינויים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”צריך תמיד לחשוב על אחרים ולא רק על עצמך“

הקשר הרב דורי