מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא טניה נסטריטנקו – ציוני דרך

אנבל עם בבילוי עם סבתא
בטיול עם סבתא בטיילת
חייה של סבתא טניה, כולל מתכון לקרפ

שמי אנבל, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתא שלי, טטיאנה נסטריטנקו.

סבתא טניה נולדה בתאריך 6.9.1958 בעיר קרימינצ'וג באוקראינה. שמות הוריה: ילה ואלכסי פונטצ'יין. בתקופת השואה ההורים שלה הכירו, אמה הייתה רופאה ואבא שלה נפצע במלחמה. הוא הגיע לבית החולים בו אמה עבדה, הם הכירו כך והתאהבו.

סבתא מספרת: " גדלתי בקרימנצ'וג שבאוקראינה. נולדתי פגה במשקל קילו וחצי. המצב כלכלי בבית לא היה מאוד טוב. הייתי בת רביעית ולהוריי לא הייתה את היכולת לגדל אותי. אמי שמה אותי בפנימיה מגיל שנה עד גיל שבע, ובגיל שבע חזרתי לביתי. בגיל שבע התחלתי ללכת לבית ספר וכולם בבית הספר היו עוזרים לי, כי הייתה לנו תקופה קשה. עזבתי את בית הספר בכיתה י והלכתי ללמוד במקום אחר. זו הייתה ילדותי. עליתי לארץ בגיל 42 עם שני ילדים.

בגיל 20 כבר ילדתי את הבת הגדולה שלי. אני זוכרת שבגיל הזה שמענו את להקת אבבא כי הם היו פופולריים מאוד. אהבתי מאוד ללמוד, למדתי ועבדתי ונהניתי מזה. בזמנו, היה פופולארי מאוד ללבוש בגדים צנועים כי היינו אמורים להיות ממש מכובדים. עבדתי בפרויקטים שקשורים לכימיה וגם עבדתי בתחומים שונים. היום אני בת 63, יצאתי לפני שנה לפנסיה. תקופת העבודה שלי הייתה תקופה ממש טובה, עבדתי במשך 15 שנה. בתקופה האחרונה חזרתי לעבוד קצת ועכשיו יותר קל.

מתכון משפחתי לקרפים

2 ביצים

1 כוס חלב

2 כפות סוכר לבן

2 כפות שמן קנולה

כוס קמח לבן

1 תרסיס שמן קנולה

אופן הכנה: טוחנים בבלנדר את הביצים, החלב, הסוכר, השמן והקמח במשך 1/2 דקה, עד לתערובת חלקה. אם יש עדיין גושים קטנים של הקמח, מסננים את התערובת.

מחממים מחבת קרפ (או מחבת רחבה ושטוחה) ומשמנים בתרסיס השמן. מוזגים בערך 1/2 כוס הבלילה ומטלטלים בתנועה סיבובית לפיזור אחיד ודק של הבלילה במחבת. מטגנים משני הצדדים, להזהבה קלה מאוד. מקפלים את הקרפ לחצי כשהוא עדיין במחבת, מורחים את הממרח ומקפלים למשולש מימין ומשמאל. אוכלים חם.

הזוית האישית

אנבל: היה מאוד מעניין לעשות את תכנית הקשר הרב דורי. נהניתי מכל רגע ונהניתי לתעד את סבתא.

מילון

קרמנצ'וג
קרמנצ'וג (באוקראינית: Кременчук; ברוסית: Кременчуг) היא עיר תעשייתית גדולה, השוכנת לגדת נהר הדנייפר שבאוקראינה. מיקומה של העיר לצד נהר הדנייפר ועל הנתיב שבין נסיכות מוסקבה לבין הים השחור, סייע בהתפתחותה הכלכלית. באמצע המאה ה-17, הייתה קרמנצ'וג עיר מבוססת ועשירה. הגשר המחבר בין שני חלקי העיר נמצא בסכנת קריסה בכל רגע נתון. במלחמת העולם השנייה, חרבה העיר כמעט לחלוטין לאחר שהנאצים הרסו כ-90% מן המבנים בה. מרבית הקהילה היהודית של העיר הושמדה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”זמן מרפא הכל“

הקשר הרב דורי