מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא חיילת בצה"ל ובמלחמת יום הכיפורים

סבתא ואני מתחבקים עם פיג'מה
סבתא מלכה כשהייתה בצבא בחיל קשר
תפקידה המיוחד של סבתא במלחמת יום הכיפורים

שמי אורי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבתי, רינה מלכה בן ארי, ומנציח את סיפורה במאגר המורשת של התכנית.

סבתא רינה מלכה סמו התגייסה לצה"ל ב- 18 ליולי 1972. את שירותה  הצבאי עשתה  בבסיס הדרכה של חיל קשר – בה"ד 7. בחלקו השני של השירות סבתא הייתה במנהלה של בית ספר לקציני קשר והייתה אמונה על דואר סודי ביותר, שזה אומר שכל דואר שהגיע אסור היה לה לספר לאף אחד, גם לא לאימא ואבא שלה ולהעבירו לבעל התפקיד.

בשלהי אוקטובר הייתה מתיחות רבה באזור וביום שישי בשעה 11:00 לפני הצהרים הגיע רכב הדואר והיא אספה את הדואר של המחלקה שלה. אחד מדברי הדואר היה מברק עם חותמת אדומה בו היה כתוב שמחר, ביום הכיפורים בשעה 14:00, תפתח מלחמה. היא לא דיברה עם אף אחד והלכה למב"ס (מפקד הבסיס). היא נתנה לו את המברק ואז החליטה ללכת הביתה. ביציאה משער הבסיס השומר אמר אין יציאות … למרות זאת היא עלתה על האוטובוס ונסעה לבית הוריה במושב.

כשהגיעה הביתה  היא הלכה לישון ולא דיברה עם אף אחד.  למחרת בבוקר היא קמה והתחילה לתור את התחנות הערביות ברדיו. בבית היה שקט של יום הכיפורים. בשעה:14:00 בדיוק הייתה אזעקה והחלו בשיגור טילים לישראל מתוך כוונה להרוס את שדה התעופה שליד המושב שלה, רמת דוד. הייתה הפסקת חשמל, סבא לאון הגדול התלבש מיד ויצא לרמת הגולן, דוד שלה שמוליק חזר לבסיס והיא נשארה עוד יום עם אימא שלה. ביום שני בארבע בבוקר היא יצאה לבסיס שלה, נכנסה לחדר הקשר ושמעה שזקוקים לעזרה. היא יצרה קשר עם כל שדות התעופה שישלחו מטוסים ובינתיים המצרים והסורים התקדמו… לא היו טלפונים ניידים ולא היה קשר עם סבא לאון וגם לא עם דוד שמוליק. המלחמה נמשכה ועם בן הדוד שלה אבד הקשר.

ואז באמצעות מכשירי הקשר השונים היא הצליחה למצוא אותו באפריקה. היא הודיעה להורים שלו שהיא מצאתה אותו והוא בסדר, דרך הדואר של חיל הקשר היא שלחה לו חבילה עם עם תחתונים וגופיות והרבה ממתקים.

המלחמה הייתה ארוכה, קשה מאוד, והרבה חיילים מתו, המלחמה הסתיימה בניצחון והשחרור שלה מהצבא התארך.

הזוית האישית

אורי הנכד המתעד: היה לנו מאד כיף להיות ביחד, לי היה מעניין מאוד לשמוע את הסיפור של סבתא.

מילון

מב"ס
מפקד בסיס

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות נגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים, שנתמכו על ידי חילות משלוח מארצות ערב, בעיקר מעיראק ומירדן. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אם תשקיע - תצליח“

”אחד מדברי הדואר היה מברק עם חותמת אדומה, בו היה כתוב שמחר ביום הכיפורים בשעה 14:00 תיפתח מלחמה“

הקשר הרב דורי