מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא חדווה ובית הילדים

תמונה של כל המשפחה מצד סבתא
סבתי כשהייתה ילדה בכיתה ג'
ילדות בקיבוץ בתקופת הלינה המשותפת

שמי  עומר קינן השתתפתי השנה בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספרי ותיעדתי את סיפור ילדותה של סבתי חדווה גלמן, שגדלה בלינה המשותפת ובחרה לספר לי עליה.

סבתא חדווה גלמן נולדה ב7.6.1945 בקיבוץ גבעת ברנר. וכך היא מספרת:

"כשנולדתי הביאו אותי לבית הילדים שבקיבוץ, וגדלתי יחד עם התינוקות שנולדו אתי באותה השנה.

כשבגרתי עדיין היתה בקיבוצנו לינה משותפת, והייתי פוגשת את ההורים של רק בשעה ארבע אחר הצהריים ומבלה איתם עד שבע בערב. בשבע הייתי חוזרת לבית הילדים לאכול ארוחת ערב.

לינה משותפת הייתה שיטת חינוך וגידול ילדים, שהייתה נהוגה ברוב הקיבוצים בארץ ישראל עד שנות ה-80. בלינה המשותפת, ילדי הקיבוץ היו לנים בלילות יחדיו במבנים ייעודיים, שנקראו בתי ילדים, במנותק מהוריהם. בתי הילדים היוו מעון קבע לילדים, בו גם אכלו, התרחצו ולמדו בשנות בית הספר היסודי. (ויקיפדיה)

כשהייתי תינוקת עדיין, אמא שלי הייתה באה להאכיל אותי, במשך היום, ולפעמים כשהיא לא הייתה מגיעה, המטפלות היו מאכילות אותי. כשאמא הייתה מגיעה היא היתה לוקחת אותי  לזמן קצר הביתה, ומחזירה אותי לבית התינוקות בערב.

כשהייתי קצת יותר גדולה עברתי לבית ילדים, שם הייתה גננת ומטפלות. הייתי שם כל היום, עם כל הילדים בני גילי עד השעה ארבע. בארבע היינו הולכים לחדר של ההורים, ובשבע היינו חוזרים ואוכלים ארוחת ערב בבית הילדים, נפרדים מההורים והולכים לישון. הייתה שומרת לילה שהייתה נשארת איתנו ובודקת שאנחנו ישנים כמו שצריך.

כל ילדותי זה היה אותו דבר, רק שבמקום גן, הייתה כיתה. בכיתה כל הילדים ישנו בבית הילדים, ולפני ההשכבה אחד ההורים היה מספר סיפור לכולם, כשהוא הלך האחריות על הילדים היתה של השומרות הלילה, שהיתה עוברת בין בתי הילדים. אני זוכרת שלבנים היו פיג'מות כחולות ולבנות פיג'מות ורודות, אחרי שההורה הלך היינו כולנו יוצאים לשגע את שומרות הלילה מחוץ לבית הילדים.

היינו שרים: "שומרת לילה נפלה בפיילה" פיילה זה גיגית גדולה בשפת הקיבוצים, היינו רוקדים, רצים ומתגרים בשומרת, שהיתה מגיעה למשמע המהומה. כשכבר ישנו והייתי מתעוררת באמצע הלילה, היא הייתה מגיעה עם עששית וסוכריות קטנות ומרגיעה אותי ועוזרת לי לשוב לישון. לא גדלתי בבית של ההורים שלי, כמו שאתה, גדלתי בחברת ילדים.

הזווית האישית

עומר: היה לי כיף ומעניין להקשיב, לשמוע להכיר את סיפורה של סבתי בילדות. שמחתי להיות בזמן איכות עם סבתא.

 

מילון

שומרת לילה
שומרת הלילה התורנית, הייתה אחראית על מספר בתי ילדים. בשלב מסוים הוכנס לשימוש מכשיר אינטרקום ('שמרטף אלקטרוני'), שאפשר לשומרת לשמוע את הקולות בבתי הילדים ולהשגיח מרחוק. (ויקיפדיה).

ציטוטים

”כשבגרתי עדיין היתה בקיבוצנו לינה משותפת, והייתי פוגשת את ההורים של רק בשעה ארבע אחר הצהריים ומבלה איתם עד שבע בערב. בשבע הייתי חוזרת לבית הילדים לאכול ארוחת ערב.“

הקשר הרב דורי