מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא זהבה קוקס מלטשת יהלומים

סבתא זהבה ומור אני ביום ההולדת העשירי של מור
סבתי בצעירותה מחזיקה את אבא שלי כפעוט
סבתא זהבה מספרת למור על חייה

קוראים לי זהבה קוקס . נולדתי בשנת 1947 בסלובקיה, בעיר הבירה ברטיסלאבה. הוריי שרדו את השואה והתחתנו לאחר המלחמה. 

אני הבת הראשונה במשפחה, יש לי עוד אח שמו שימי, הוא הקטן. אנחנו רק שני ילדים במשפחה. אני הכי קרובה לאחי כי אחי קרוב אליי בגיל ואנחנו אוהבים ומכירים אחד את השני הרבה שנים. 

העלייה לישראל

סלובקיה היא מדינה קרה, וגרו בה בעיקר נוצרים. ההורים שלי הרגישו שלא אוהבים את היהודים, כאשר המצב נעשה קשה יותר ליהודים,  ההורים שלי ברחו לילה אחד מביתנו, הסתתרו כמה ימים והגיעו לאונייה שתיקח אותנו לארץ. אני עליתי לארץ בגיל שנה וחצי ואחי בגיל 3 חודשים. להורים היה קשה מאד בארץ. היה צריך ללמוד שפה חדשה, היה קשה מאד למצוא עבודה ולא היה כסף. 

בילדותי אהבתי לשחק עם אח שלי משחקי קופסא ובמשחקי חשיבה כמו משחקי זיכרון. הוא כל הזמן היה מנצח אותי. שיחקנו גם במשחקים של בנים כמו כדורגל או כדורסל, בזה אני הייתי מנצחת אותו כי הוא היה כזה ילד חכם וחנון כזה ואני הייתי ספורטיבית, אבל לא כזאת חכמה..  גדלנו בנתניה, שם יש שפע של מגרשים, אז כמעט כל יום היינו הולכים לשם אחרי בית הספר עם חברים. אני זוכרת את יצחקי, כל יום הוא היה במגרש אתנו וכל יום הוא נפצע במקום אחר או שובר משהו.. 

תקופת הלימודים שלי הייתה די טובה, היה לי ציונים טובים, היה לי הרבה חברים. למדנו ממש הרבה, למדתי בבית ספר דתי ששמו "יבנה". אני לא אהבתי את בית הספר כי זה לא היה כיף. אני זוכרת את המורה אהרון, הוא היה המחנך שלי ואני לא סבלתי אותו, כי על כל דבר שאני עושה או כל מילה שאני אומרת הוא היה מעניש אותי או מוציא אותי מהכיתה. 

החיים הבוגרים

כעיסוק עבדתי בליטוש יהלומים, שזה כמו לנקות את היהלום: להשחיז אותו, לעשות מהיהלום איזושהי צורה, לעשות חור ולהשחיל בו חוט ואז לקשור את החוט ויש לך שרשרת. הייתי מרוצה מהעבודה הזאת כי קיבלתי משכורת די טובה וגם כמה חברות עבדו איתי שם. 

הכרתי את בן זוגי בנתניה על חוף הים כשעשיתי הליכה, הוא בא והתחיל לדבר איתי סתם ככה ומאז שמרנו קשר, מאוחר יותר התחתנו. הבאנו לעולם ארבעה ילדים, אחד מהם התחתן עם אישה שגרה במעלה אדומים ואז כל המשפחה עברה למעלה אדומים. עד היום כולם פה, במעלה אדומים. 

כיום יש לי 14 נכדים, חלקם בצבא, חלקם עדיין בבית ספר ואני מלמדת אותם איך לעשות הכל נכון.

הזוית האישית

מור: היה לי מאוד מעניין, למדתי כל כך הרבה על העבר של המשפחה שלי, על סבתא שלי ועל אבא שלי, למדתי באילו תנאים הוא היה צריך לחיות ולגדול, השונים מאוד מהיום.

מילון

יהלום
יהלום הוא מינרל קשה העשוי מפחמן נקי. גביש היהלום שייך למערכת הקובייתית והוא מופיע בטבע כתמניון או כקובייה. היהלום הוא אחד האלוטרופים של פחמן. אלוטרופ ידוע אחר הוא גרפיט. היהלום הוא הקשה והמבריק שבמינרלים: דרגת הקושי שלו היא 10 בסולם מוס - דרגת הקושי הגבוהה ביותר של חומרים בטבע. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אין דבר, זה לא נורא “

”כעיסוק עבדתי בליטוש יהלומים, שזה כמו לנקות את היהלום: להשחיז אותו, לעשות מהיהלום איזושהי צורה, לעשות חור ולהשחיל בו חוט“

הקשר הרב דורי