מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא ויקי מיה – תעשה טוב, יהיה טוב

פעילות כללית במסגרת התכנית
תיעוד סיפור במסגרת התכנית
קורות חייה של סבתא ויקי כפי שסיפרה לנכדה יהלי

שמי יהלי, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתי, ויקי מיה, ומעלה את סיפורה אל מאגר המורשת של התכנית.

סבתא שלי ויקי נולדה בתאריך 29.10.1957. אביה, יוסף, עלה ממצרים באוניית המעפילים. אחמא שלה, מרסל, עלתה מצרפת באונייה. כשהם הגיעו לארץ ישראל הם הכירו והביאו את ארבעת ילדיהם: אפרים, איציק, ללי, ו-ויקי, סבתא שלי. סבתא נולדה בארץ ישראל בבית החולים דג׳אני שביפו.

סבתא שלי למדה בבית הספר ״מגינים״ שנמצא בחולון. היא סיימה אותו בהצלחה. לאחר סיום לימודיה ביסודי למדה בבית הספר ״בית פולה״ שביפו. סבתא לא הייתה צריכה לעזוב את הלימודים עקב מצב כלכלי, לכן נשארה ללמוד וסיימה תיכון ובגרויות. סבתא זוכרת את המורה רינה שהייתה המורה האהובה עליה, סבתא תמיד חיכתה בקוצר רוח לשיעורים שלה. תמיד כשהייתה לסבתא בעיה, היא פנתה לרינה ורינה תמיד עזרה לה והייתה לה כאוזן קשבת. סבתא לא הייתה ילדה מופרעת והציונים שלה היו טובים. לאחר סיום לימודיה סבתא התגייסה למשטרה צבאית והייתה שוטרת בצבא.

חתונה

סבתא הכירה את סבא (אבי) ז״ל בחוף ים בבת ים, בזמן שסבתא הייתה עם חברות שלה בים, סבא ניגש אליה והם קבעו לצאת יחד. בשנת 1976 בתאריך 19.10.1976 סבא וסבתא התחתנו, סבתא התרגשה מאוד. הם התחתנו בבית הכנסת ״בני עקיבא״ בבת ים. רוב המתנות היו כסף, המשפחה של סבתא אהבה להביא כמתנה הרבה דולרים. סבתא הזמינה בעיקר את חברותיה הקרובות והמשפחה המורחבת, סבא הזמין את המשפחה שלו ועוד שני חברים קרובים שהיו לו כמו אחים. לאחר החתונה הם התגוררו בשכונת ״צהלון״ בעיר יפו, בבית של ההורים של סבא. לאחר שנה וחצי עברו לעיר חולון. נולדו להם ארבעה ילדים: רחלי, יאיר, איציק, סאלי – אימא שלי, בת הזקונים.

מקצוע

סבתא למדה בבית הספר ״בית פולה״ לעיצוב אופנה בעיר יפו. כשסיימה את לימודיה החלה לעבוד כתופרת שמלות ערב. בחלוף השנים ולאחר לידתה של אמי סאלי, סבתא החליטה לעזוב את העבודה ולגדל את ילדיה. סבתא זוכרת במיוחד את השמלה הראשונה בחייה שתפרה: היא הייתה בצבע לבן ושימשה למסיבת חינה של חברתה לאנה. כשאמי הגיעה לגיל המצוות, סבתא תפרה לאימא שמלה מיוחד לבת המצווה שלה, והחליטה לחזור לעבודה אך אחרי שנה וחצי עזבה את עבודתה שוב.

הזוית האישית

יהלי הנכדה המתעדת: אני מאחלת לסבתא שלי שתהיה בריאה, שהנפש שלה תישאר צעירה לנצח, ושנמשיך להיות כמו חברות.

מילון

דג'אני
בית החולים צהלון (דג'אני), הוא מתחם רפואי בעל חשיבות היסטורית ביפו המשמש כיום מרכז גריאטרי בשמו העברי "צהלון". עד מלחמת העצמאות היה זה בית חולים פרטי בבעלות משפחת דג'אני הערבית, ונקרא על שמה. בית החולים נמצא בשדרות ירושלים 100 פינת רחוב ארליך ביפו ותוחם את שכונת צהלון ממערב. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תעשה טוב יהיה טוב, תעשה רע יהיה רע“

הקשר הרב דורי