מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא, הסרג'נט הבריטי והשבת השחורה

סבא איציק ועמרי הנכדה בתכנית קשר הרב דורי
זו היא סבתא ברכה כוכבת הסיפור
לאחר השבת השחורה יצאו הבריטים אל הקיבוצים כדי למצוא את הסליקים

שמי איציק שטיין, נולדתי בשנת 1948, בכפר גלעדי. אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם עומרי נכדתי. בין הסיפורים שספרתי לה בחרנו לתעד את סיפורה של סבתא ברכה.

השבת השחורה

לאחר ליל הגשרים הגיעו הבריטים אל כל הקיבוצים בחיפוש אחר סליקים. הם ידעו שיש סליקים בכפר גלעדי וידעו שיש בהם הרבה נשק. הם אספו את כל הגברים בדשא הגדול והציבו שומרים חמושים.

אותו היום היה יום חם מאוד. סבתא ברכה שעבדה באותם ימים בבית התינוקות ונשלחה להביא אוכל מחדר האוכל. סבתא לא ידעה על המתרחש בדשא הגדול והלכה בדרכה שלווה ועליזה. כשראתה שאספו את כל חברי הקיבוץ על הדשא הגדול מוקפים בגדרות תיל, היא הלכה באופן טבעי למטבח, להביא לבעלה מים אך, הסרג'נט הבריטי שהיה חמוש ברובה לא נתן לה להיכנס אל הגברים האסורים ולתת לו מים. כשהסרג'נט הבריטי התעקש לא לאפשר לה גישה אל בעלה, היא נתנה לו סטירה דחפה אותו והביאה לבעלה מים. שאר חברות הקיבוץ ראו ורצו מיד להביא מים לשאר החברים.

זו היא סבתא ברכה כוכבת הסיפור

תמונה 1

הזוית האישית

סבא איציק: נהנתי מהתכנית מאוד. בעניי החוויה החזקה ביותר הייתה הביקור בבית התפוצות.

עימרי: נהנתי לפגוש את סבא במהלך יום הלימודים ובנוסף אני שמחה שהסיפור הזה ישאר לתמיד במאגר של בית התפוצות.

מילון

השבת השחורה
כינוי ליום שבת 29 ביוני 1946, שבו ערך השלטון הבריטי סדרה של פעולות נגד היישוב היהודי.

סרג'נט
דרגת סמל בצבא הבריטי

סליק
מחבוא מחתרתי לנשק ומסמכים סודיים

הדשא הגדול
הדשא שתיפקד ככיכר העיר

ליל הגשרים
ליל הגשרים (נקרא גם "מבצע מרכולת") הוא כינויה של פעולה מתואמת של הפלמ"ח, במסגרת תנועת המרי העברי, בליל י"ח בסיוון תש"ו (הלילה שבין 16 ל-17 ביוני 1946), שבמהלכה הותקפו בו בזמן 11 גשרים בכל גבולות ארץ ישראל. תשעה מהגשרים פוצצו, אחד מהגשרים ניזוק קשות ואחד הגשרים לא פוצץ. הצלחת הפעולה גרמה לניתוק זמני של נתיבי האספקה שהיו בשימוש הבריטים. פעולת פיצוץ גשר א-זיב הסמוך לאכזיב השתבשה ו-14 מאנשי הכוח התוקף נהרגו. בשאר הפעולות לא היו נפגעים לכוחות הפלמ"ח. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הדשא הגדול “

הקשר הרב דורי