מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא דפנה ומחנות העולים

גילי וסבתא בטיול ברכבל בחיפה
סבתא בילדות
מנהיגות אישית ותרומה לקהילה

סבתא דפנה היא אמא של אבא  שלי, היא נולדה ב1955 בחיפה.

סבתא דפנה ואני שוחחנו על מנהיגות. הסכמנו שמנהיגות זו היכולת של אדם להשפיע, ולהוביל אנשים למטרה משותפת, אבל ללא הפעלת כוח.

כשהיא היתה נערה, הדרך להנהיג היתה בהדרכה בתנועות הנוער. סבתא סיפרה לי שבילדותה היא הייתה במחנות העולים, וחלמה שיום אחד היא תהיה מדריכה. כשהגיעה לכיתה י' היא יצאה לקורס מדריכים ואחריו אכן הדריכה בתנועת הנוער.

היא רצתה להיות מדריכה מכיוון שמאז ילדותה השתתפה בפעילויות של המחנות העולים ורצתה גם היא להשפיע ולהדריך את הילדים הצעירים בתנועה.

מחנות העולים היא תנועת נוער חלוצית־ ציונית־ סוציאליסטית המצהירה על חתירה לבניית חברה יהודית צודקת, שוויונית החיה בשלום עם שכניה. התנועה פועלת בכ-45 מחנות ובה כ-7,000 חניכים. חניכי התנועה הקימו והיו מעורבים בכ-40 קיבוצים, בעיקר בגבולותיה של ישראל. בעבר התגייסו חניכיה לפלמ"ח. ויקיפדיה

סבתא התחילה להדריך בגיל חמש עשרה כמדריכה במחנות העולים. תפקידה היה להעביר פעולות, ובימים של זיכרון או של חג, היא הייתה צריכה להתייחס בפעולות עם החניכים לנושאים אלו. בנוסף לכך היא הדריכה בטיולים ,וערכה שיחות עם החניכים שלה. סבתא המשיכה כשנתיים בתפקיד.

סבתא אמרה לי שבגילה כיום, זה פחות מתאים לחזור לתפקיד כזה, זה משהו שעושים בגיל ההתבגרות. אבל היא היתה שמחה להנהיג משהו אחר. סבתא שלי אמרה לי שכשהיא הסתובבה במועדון, היא הרגישה תחושה של אחריות, הרגשה טובה של היכולת להשפיע ולהקשיב לאחר.

סבתא אמרה לי שהיא בחרה לעשות את זה ולא הכריחו אותה, והיא גאה בתקופה הזאת, בה היא הדריכה ועשתה כיף לילדים. כשהתבגרה היא למדה מזכירות רפואית, ועבדה בזה במשך שנים רבות. קורס מזכירות רפואית הינו קורס מקיף ומקצועי המכשיר למקצוע אדמיניסטרטיבי בהתמחות מקצועית לתחומי הרפואה, תחום מאתגר הטומן בחובו אינספור תחומי אחריות מקצועית ובין אישית. המזכירה הרפואית מהווה, חוליה מרכזית המקשרת בין כל היחידות בארגון ומחוצה לו, מנהלת בפועל את האדמיניסטרציה וההיבטים התפעוליים במרפאות, במחלקות, ביחידות הרפואיות השונות, ומשמשת חוליה מרכזית המקשרת בין המטופל ובני משפחתו לבין הצוות הרפואי. כיום, כשהיא כבר בפנסיה, היא מתנדבת במרכז קליטה ומלמדת עולים חדשים עברית. לדעתי זה מרגש שאפשר בכל גיל לתרום לחברה ולקהילה.

הזווית האישית

גילי: היה לי כיף לבלות עם סבתא ולמדתי ממנה הרבה על חייה ותפקידיה. אני מקווה שגם היא למדה ממני .

מילון

מחנות העולים
תנועת המחנות העולים הוקמה בשנת 1926 בתל אביב . היא תנועת נוער חלוצית וציונית . מטרתה לבנות חברה יהודית צודקת שוויונית החיה בשלום עם שכניה. ויקיפדיה

ציטוטים

”כשהיא הסתובבה במועדון היא הרגישה תחושה של אחריות, הרגשה טובה של היכולת להשפיע ולהקשיב לאחר“

הקשר הרב דורי