מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא דורית מספרת על רבין

סבתא ואני
סבתא כשהייתה ילדה
על מנהיגות, אחריות ודוגמא אישית

סבתא דורית היא אמא של אמא שלי, היא נולדה ב1956 בעפולה.

דיברנו על מנהיגות ומנהיגים שהשפיעו עליה בעקבות תכנית הקשר הרב דורי. היא סיפרה לי על יצחק רבין שהיה בעברו הרמטכ"ל, ראש הממשלה ושר הביטחון.

לדברי סבתא, מנהיג הוא אדם עם יחסים בין אישיים שמאופיינים בסמכות. הסמכות שלו באה לידי ביטוי, בהנעת אנשים לבצע משימות המבוססות על שיתופיות והוא מצליח לסחוף את הקהילה.

המנהיגות נחשבת תכונה חשובה בחברה האנושית והניסיון להבין ולהגדיר מנהיגות מעסיק פילוסופים וחוקרים כבר משחר ההיסטוריה הכתובה. לפי אריסטו, המנהיגות מורכבת מאמינות (אתוס), הנמקה (לוגוס), ופאתוס. התאוריות המדעיות המסורתיות טענו שאדם נולד או לא נולד עם כישורי מנהיגות. תאוריות עכשוויות בפסיכולוגיה, לעומת זאת, טוענות כי היבטים רבים במנהיגות ניתנים לרכישה.

במקביל, גישות מודרניות נוטות להתייחס למנהיגות כאל תופעה התלויה בהקשר,  לפי שיטות אלה אופן מימוש המנהיגות בהקשר אחד איננו בהכרח רלוונטי באחר. כך לדוגמה, אדם שהצליח כמנהיג ביחידת מכירות לא יצליח בהכרח כראש המדינה או כאמון על תחום הביטחון במדינה. המשותף לכל ההגדרות היא היכולת להוביל אנשים למימוש שינוי ופעולה להשגת מטרה משותפת. (ויקיפדיה)

סבתא סיפרה לי שרבין היה איש טוב, אמין ושהוא פעל לשלום, ולכן הוא השפיע עליה. סבתא מספרת שהוא השפיע על הרבה אנשים שהאמינו כמוה, בחשיבות השגת השלום וברבין כמנהיג שיכול להביא שלום. רבין היה בעל ערכים ותמיד שאף לעשות טוב למען המדינה שלו ולא למען טובתו האישית.

סבתא סיפרה גם שרבין גם שילם מחירים על התפקידים שהוא מילא. כך למשל הוא נאלץ להתפטר מתפקידו, לאחר שאשתו הואשמה בהחזקת חשבון דולרים, בעת שהיה שגריר בארצות הברית. יחד עם זאת, רבין הראה מנהיגות, כאשר לקח אחריות על מעשיה של אשתו והתפטר מתפקידו הבכיר. מאוחר יותר הוא חזר לתפקידים אחרים וכיהן כראש ממשלה.

סבתא אמרה שהיתה רוצה שיהיה לה קצת מתכונותיו האלה של רבין, אבל היא לא היתה רוצה להיכנס לתחום הפוליטי, כי זה תחום קשה שיש בו הרבה מחירים.

רצח רבין היה אירוע מכונן בחייה של סבתא והוא ייזכר כיום קשה ועצוב מאוד.

רבין ראש ממשלת ישראל נרצח בעיצומו של מהלך מדיני מול הפלסטינים ובאירוע שחרט על דגלו את הסיסמא "כן לשלום ולא לאלימות". האירוע אפשר את הפיכת מורשתו של המנהיג החשוב הזה לכתב הגנה פוליטי על תהליך ההסדרים השנוי במחלוקת עם הפלסטינים, ועל תפיסת שתי המדינות. לולא התבצע הרצח, הרי שניתן היה להמשיך בתהליך שנקטע באופן חריג עם הסתלקות המנהיג שהוביל את המהלך המדיני חסר התקדים בתולדות מדינת ישראל.

המשכתי ושאלתי את סבתא אם היא היתה רוצה שאגלה מנהיגות בדומה לרבין, והיא השיבה שכן, והסבירה שרבין הוא דוגמא לאיש אמיץ שלא חשש לקחת החלטות קשות, ולא תמיד פופולאריות, והיא מאחלת לי שתמיד אהיה נאמנה לעצמי ואעשה מה שנכון לי ולסובבים אותי.

הזווית האישית

גילי: נהניתי ללמוד מסבתא, ולבלות איתה, ואני מקווה שגם היא למדה ממני דברים חדשים.

מילון

רמטכ"ל
ראשי תיבות- ראש המטה הכללי, המפקד הראשי של הצבא.

סמכות
יכולת של אדם מסוים או ארגון להכפיף דפוסי התנהגות מסוימים על אדם כלשהוא.

ציטוטים

”רבין הוא דוגמא לאיש אמיץ שלא חשש לקחת החלטות קשות ולא תמיד פופולאריות.“

הקשר הרב דורי