מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא ג'ורג'ט ומכונת התפירה

אני וסבתא בפעילות טו בשבט
סבתא בעבודה שלה במפעל לבגדי עור
סבתא עובדת במפעל לבגדי עור

שמי ג'ורג'ט  ביטון ונולדתי במרוקו בעיר מילדת בשנת 1945.

עליתי לארץ בשנת 1954. אני אמא לגלית למשה ולאשר, סבתא של: לייא, אילי, אייל, אליה,, חן מיטב, ועוד אני מתגוררת בקרית מוצקין.

הצטרפתי לנכדתי לייא בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספר בו היא לומדת. במהלך המפגשים שלנו סיפרתי לנכדתי על נקודות זמן שונות מסיפור חיי ועל העלייה שלי לארץ.

החלומות שלי

החלום שלי היה ללכת ללמוד בבית הספר לאחיות בתל אביב, החלום לצערי לא התגשם, כי אבא שלי לא הסכים ולא הייתה לו אפשרות כלכלית. אבא לא הסכים בגלל המרחק של בית הספר והתנאים, חוץ מזה לא היו לי חלומות נוספים. זה היה החלום היחיד שלי, כי תמיד אהבתי לעזור לאנשים חולים להבריא, והיום בגלל גילי המבוגר לא ניתן להגשים אותו. החלום המשותף שלנו: בגיל בת המצווה של לייא אנחנו רוצות לטוס ללאס ווגאס ביחד, ולטייל עם המשפחה ולקנות דברים מפנקים

סיפורו של חפץ – קומקום התה

החפץ שלי ממש ישן, ובמימונה הכנתי בו תה עם עשבי מנטה, תמיד כל המשפחה הייתה שותה ממנו. קיבלתי את הקומקום מחמותי וזה הדבר הכי עתיק במשפחה, ועובר מדור לדור בשושלת משפחתית. החפץ נישמר במזנון תחת השגחה, והוא כבן ארבעים שנה. הקומקום עשוי מכסף אמיתי והוא פריט יקר מכל הבחינות.

תרופה לשיעול

התרופה מיועדת לשיעול ומורכבת משמן זית בצל ודבש. איך מכינים אותה: מגרדים בצל במגרדת ושותים את הנוזלים. לוקחים כף של בצל כף דבש וכף שמן זית ומערבבים טוב וזה ואפשר לשתות התרופה. גם היום אני משתמשת בה, כאשר אחד הילדים או הנכדים חולה, ומשתעל ממש חזק. אני נותנת להם את התרופה ואחרי יום יומיים הם מבריאים. חברה ממש טובה שלי המליצה לי על התרופה הזאת.

סיפורה של תמונה

התמונה צולמה במפעל לבגדי עור בשנת 1968. הייתי בת עשרים ושתיים וכדי להתפרנס, הייתי צריכה לצאת לעבוד. המפעל לבגדי עור היה גדול והתחלתי לעבוד ליד מכונת הלולאות. אני ולייא חפשנו  בכל בית הספר שגיא, מכונת תפירה לתמונה שלי מהעבר, ולא מצאנו מכונה בכול בית הספר, ואז החלטנו לצאת מחוץ לבית הספר. חיפשנו מחוץ לבית הספר, עד שראינו בית עם מכונת תפירה ובו צילמתי את לייא.

הזווית האישית

לייא: היה לי נהדר בתוכנית הקשר הרב דורי, נהניתי מאוד לשמוע על הסיפור של סבתא, חיכיתי כול שבוע למפגש שלנו, והיה לי כיף לנסוע עם סבתא למוזאון אנו. לא רציתי שהמפגשים הסתיימו.

סבתא ג'ורג'ט: לך אלה אני רוצה להגיד תודה, על השעות הנפלאות שבלינו ביחד עם הסבים הנפלאים, והתלמידים שלך שהם פשוט היו מקסימים לאורך כל התוכנית. גם אם מעט קשה להגיע נהניתי מאוד. אני שוב מודה לך על היחס שלך לתלמידים, כמו כן לסבים ולסבתות אין עלייך!  כול כך אהבתי אותך מתחילת הכרותנו, ועדיין אוהבת. ממני  סבתא של לייא לנקרי ג'רג'ט.

מילון

עשבי מנטה
נענע חריפה המוסיפה טעם למשקאות

ציטוטים

”החלום שלי היה ללכת ללמוד בבית הספר לאחיות בתל אביב, החלום לצערי לא התגשם, כי אבא שלי לא הסכים ולא הייתה לו אפשרות כלכלית“

הקשר הרב דורי