מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא גולנרה ספיאשוילי מפלסת את נתיבה בחיים

רחל וסבתא בליל הסדר
סבתא רחל בגרוזיה בפארק בוטני
סבתי היא אישה מיוחדת, שבחרה לעצמה דרך חיים משלה, היא אישה מעוררת השראה

שמי רחל, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתי, גולנרה ספיאשוילי, ומעלה את סיפורה אל מאגר המורשת של התכנית.

הרקע של סבתא – משפחה ותקופה

סבתי נולדה בשנת 1938, בעיירה קטנה במדינת גרוזיה, שהייתה שייכת לברית המועצות לשעבר. היא הבכורה בבית מרובה ילדים, היו לה שלוש אחיות קטנות וארבעה אחים קטנים. סך הכל שמונה אחיות ואחים במשפחה. בתקופה ההיא, חלוקת התפקידים בבית היתה מסורתית – הגברים למדו, עבדו ופרנסו את המשפחה, בזמן שהנשים היו אחראיות על תפקוד הבית, גידול הילדים ומטלות היומיום. נשים היו מתחתנות בגיל צעיר מאוד, והופכות לאמהות צעירות. למרות שסבתי גדלה בתקופה מסורתית זו, והייתה מוקפת נשים של בית, הנשים בחייה היו בעלות אופי חזק וחכמות מאוד. ולסבתי היה חלום משל עצמה, להיות לאישה חזקה ועצמאית.

לימודי הרפואה

בזמן שאחיותיה הצעירות של סבתי, שהיו קטנות ממנה, התחתנו והפכו לאמהות, סבתי תכננה לעצמה את הדרך להגשמת חלומה. מגיל צעיר מאוד, היא הראתה חריצות בבית הספר וסיימה את לימודיה בהצטיינות, תוך דגש מיוחד על לימודי כימיה ופיזיקה. לאחר מכן, בזכות ציוניה הגבוהים והדבקות במטרה, היא התקבלה ללימודי רפואה באוניברסיטה הממלכתית, והחלה את לימודיה בגיל שבו כולם ציפו ממנה להתחתן ולהביא ילדים. סבתא ידעה שיש לה מטרה גדולה להשיג, והחליטה על סדר עדיפויות משל עצמה – קודם לימודים – ואז חתונה ומשפחה, וזאת בניגוד לכל מה שהיה מקובל באותה התקופה.

במהלך שנותיה באוניברסיטה, סבתי הראתה את אותה חריצות ונחישות, השקיעה והתמידה ולמדה בצורה יוצאת מן הכלל. היא סיימה גם את לימודיה באוניברסיטה בהצטיינות, בתור סטודנטית אישה המוקפת בסטודנטים גברים, והייתה לגאווה גדולה עבור משפחתה וחבריה.

עם סיום לימודיה באוניברסיטה, סבתי החלה לעבוד במעבדת חקר בקטאורולוגית – היא ניתחה תרופות וכימיקלים, על מנת לפתח תרופות חדשות ולייעל אותן. סבתי הייתה עובדת חרוצה, אחראית ודייקנית, מה שקידם אותה בהמשך הקריירה שלה כרופאה.

הקמת משפחה 

לאחר שסיימה את לימודיה באוניברסיטה והחלה את הקריירה שלה, סבתי פגשה צעיר נחמד ויפה תואר – סבא שלי. סבתא, שכבר היתה בעלת מקצוע והגשימה את חלומה להיות אישה עצמאית וחזקה, החליטה שהגיע הזמן לשלב הבא בחייה, התחתנה עם סבי, והביאה לעולם את בנם הבכור – אבא שלי, בשנת 1969. כחמש שנים לאחר מכן, הם הביאו לעולם את בנם השני, ואח קטן לאבי, את דוד שלי.

כך, סבתי הגשימה את חלומה להיות בעלת מקצוע, רופאה, לעבוד ולהיות עצמאית, וגם התחתנה והקימה משפחה חמה, אוהבת ותומכת. היא גרה בקרבה לאחיותיה ואחיה ומשפחותיהם, כך שאבי ודוד שלי גדלו ביחד עם כל בני הדודים שלהם, וכל המשפחה הגדולה והמורחבת בילתה זמן רב ביחד. סבתי, שהייתה האישה היחידה בדורה אשר עבדה בתור רופאה, הייתה פעמים רבות עסוקה בעבודתה, אבל תמיד חזרה הביתה אל כל המשפחה, ואל ילדיה, לטפל בהם ולדאוג להם. בבוא הזמן, היא לימדה גם את ילדיה את חשיבות הלימודים, רכישת המקצוע ואת החשיבות של נחישות, התמדה ועבודה קשה על מנת להגשים את החלומות בחיים. זה משהו שאני מאוד אוהבת בסבתי, ואני חושבת שהיא מיוחדת מאוד.

הזוית האישית

רחל הנכדה המתעדת: אני וסבתי נהנו מאוד מתהליך התיעוד המשותף. אני גאה מאוד בסבתי, בדרך שבחרה לה, וחושבת שהיא אדם מיוחד מאוד.

מילון

מעבדת חקר בקטאורולוגית
מעבדת חקר בקטאורולוגית הינה מעבדה בה חוקרים נוגדנים וחיסונים נגד בקטריות ווירוסים.

ציטוטים

”ידע הוא כוח רק שמשתמשים בו בצורה הנכונה“

הקשר הרב דורי