מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא גאולה ושכונת הילדות נחלאות

אני וסבתא בבת המצווה שלי
משפחתה המורחבת של סבתא גאולה
ילדותה של סבתא גאולה בשכונה הירושלמית נחלאות במשפחה גדולה

שמי הילה לוי, אני משתתפת השנה, בתכנית הקשר בבית ספרי. בחרתי  לתעד את סיפורה של סבתא שלי, גאולה יום טוב. סבתא גאולה נולדה לבית משפחה כהן, בשנת 1938, בירושלים בשכונת נחלאות. סבתא סיפרה לי על השכונה בה גדלה ועל הוריה סבא רבא וסבתא רבתא שלי.

נחלאות – נחלאות הוא השם הכולל לכל השכונות הותיקות בירושלים בין הרחובות אגריפס ובצלאל. השכונות הראשונות נבנו על ידי התושבים היהודים שיצאו מהעיר העתיקה, יצאו מן החומות. הבתים בשכונות אלה הם בתי אבן חד קומתיים, הבנויים כשכונת חצר.

סבתא גאולה מספרת:

"שמי גאולה יום טוב, נולדתי בירושלים בשנת 1938.

בילדותי גרתי בשכונת נחלאות. בביתי היו שני חדרים, בישלנו במטבח קטן מאוד. התקלחנו בשירותים, לא היה לנו ברז, אלא השתמשנו בדלי כדי להתקלח. את הבגדים כיבסנו ביד. בזמננו הפנוי שיחקנו חמש אבנים, גולות וגם בגוגואים. היה לנו גם בית כנסת ממש ליד הבית.

השם של אבא שלי הוא שמעון ושמה של אמי הוא חיה. לי היו שבעה אחים. האחות הכי קטנה נהרגה עקב תאונת דרכים, היא הייתה בת ארבע וחצי. לאחות הבכורה קראו עליזה, אני השנייה, נולדתי אחריה וקראו לי בשם גאולה.  אחריי היתה רחל ז"ל, אחריה יש את גבי, אחריו יש את רפי ואחרי זה יש את חנה ואז חמדה ז"ל.

אימא שלי הייתה עקרת בית, כמקובל באותם הימים, שטיפלה במסירות במשפחתה, בין תכונותיה הבולטות של אימא שלי היו עזרה לזולת – אישה עם לב זהב, שאהבה לעזור לאנשים ולנזקקים.

אבא שלי היה טייח עצמאי במקצועו, שעבר בין הבתים ושיפץ את המבנים. גם אבי היה טוב לב, ואהב לעזור לאנשים. הוא היה תורם תרומות, מהמעט שהיה להם, גם לאנשים וגם תורם לבית הכנסת".

הזוית האישית

הילה הנכדה: למדתי הרבה על המשפחה שלי בזכות תכנית זו ולמדתי איך המשפחות חיו פעם בשכונות.

מילון

נחלאות
נחלאות הוא גוש של שכונות ותיקות בלב ירושלים, שנבנו בין הרבע האחרון של המאה ה-19 לאמצע המאה ה-20. רוב השכונות מרוכזות בין הרחובות אגריפס ובצלאל, ומיעוטן מגיע עד רחוב יפו מכאן ושכונת בצלאל מכאן. רובן בנויות במתכונת שכונות החצר האופייניות לבנייה היהודית הקהילתית של אותה תקופה. (ויקיפדיה)

כיבואי
כבאי

ציטוטים

”אני את שלי עשיתי, אבל לא מספיק אתם התיקון שלי תלמדו“

הקשר הרב דורי