מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא בתיה מוסא התחתנה בגיל תשע

אני וסבתא רבתא ביום העלייה לתורה שלי
חצר בית הספר
סבתא רבתא בתיה על העלייה לארץ מתימן

שמי רועי תבורי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומתעד את במסגרת התכנית את סבתא רבתא שלי, בתיה מוסא.

סבתא רבתא שלי בתיה התחתנה בגיל תשע עם סבא רבא שלי חיים ז"ל, שהיה אז בן חמש עשרה. לאחר שהתחתנו בתימן, הלכו ברגל עם תכשיטים, זהב וכסף והגיעו עד צנעא ושם עלו על מטוס לארץ ישראל. בתימן באותו זמן היו רדיפות נגד יהודים והיה חשש להתבוללות, ולכן היה חשוב להם לעלות לארץ ישראל (בתימן באותה תקופה שלט האימאם הערבי).

כשהגיעו ארצה אנשי הסוכנות לקחו מהם את כל התכשיטים והכסף. סבא רבא וסבתא רבתא היו תמימים ונאיביים – הבטיחו להם שיחזירו את הכסף והתכשיטים, ולא החזירו.

משדה התעופה העבירו אותם לתרביחא (ישוב שומרה שנמצא אחרי צפת) ושם חיו תקופה, שם נולדה סבתא שלי, שרה. סבתא רבתא שלי ילדה את סבתי כשהייתה רק בת שלוש עשרה.

משם העבירו אותם למושב תנובות ושם סבתא רבתא בתיה חיה עד היום. סבא רבא חיים ז"ל נפטר לפני כשנה, באוגוסט 2020. לסבתא רבתא וסבא רבא שלי יש שישה ילדים: ארבע בנות ושני בנים. פרנסתם לאורך כל חייהם היית גידול פרות לייצור חלב לתנובה.

רועי וסבתא רבתא ביום העלייה לתורה שלו

תמונה 1

הזוית האישית

רועי: היה לי מעניין לשימוע את סיפור עלייתם לארץ של סבתא רבתא וסבא רבא, ללמוד מאיפה המשפחה שלי הגיעה וללמוד הרבה על החיים הקשים שהיו להם, על עלייה, משפחה, יהדות ומסורת.

מילון

התבוללות
שיהודי מתחתן עם גויה או להפך. התבוללות של יהודים הוא תהליך היטמעות תרבותית וחברתית של יהודים בקרב גויים הסובבים אותם, ובפרט כשזה כולל נישואי תערובת. סוג זה של התבוללות נקרא לפעמים "התבוללות התנהגותית" (אקולטורציה), (ויקיפדיה)

ציטוטים

”גם אם עוברים תקופה קצת קשה - היא תעבור“

”סבתא רבתא שלי ילדה את סבתי כשהייתה רק בת 13“

הקשר הרב דורי