מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא ברכה ג'אן – המשפחה מעל הכל

אני יחד עם סבתא ברכה וסבא אברהם
סבתי בתחילת שירותה הצבאי
סבתא שאין כמוה

אני לוטם צדוביץ, משתתפת השנה בתוכנית הקשר הרב דורי, רציתי לספר את הסיפור של סבתא שלי.

סבתי ברכה ג'אן נולדה בארץ ישראל בבית החולים דג'אני ביפו בשנת 1952 בתאריך ה- 14 ביוני. להוריה קראו אסתר, שנולדה בפולין והייתה בגטו. לאחר הגטו הכירה את אב המשפחה שמואל, הם התחתנו ועלו לארץ.

אמה של סבתא הייתה עקרת בית. אביה שמואל היה רופא משפחה. כשהייתה בת 8 אביה נפטר. סבתא מספרת: "זכור לי שאבי היה אדם מרשים מאוד, מלא שמחת חיים. אמי הייתה אישה מאוד יפה ואמיצה שהתאלמנה בגיל שלושים וארבע וגידלה שני ילדים קטנים לבדה. יש לי אח אחד בשם קובי.

גדלתי ולמדתי בקיבוץ  גבעת השלושה עד כיתה י"ב. לאחר מכן התגייסתי לצבא בתפקיד קצינת קישור. נשארתי בקבע בתפקיד ראש לשכה. בצבא הכרתי את אברם שהוא בעלי, אנחנו ביחד כבר 47 שנה. יש לי בת בשם לירון שהיא האור שלי. בשנת 2006 לירון נישאה לערן המקסים. יש לי שלושה נכדים ששמם דולב, ינון ולוטם המהממים.

התחביבים שלי הם לראות עולם, במיוחד עם המשפחה, לטייל בטבע, לשחק משחקי קופסא עם הנכדים, לבשל, לצעוד כל בוקר ועוד. אנחנו גרים בחולון. אני דוברת גם יידיש. סוג האוכל שאני אוהבת הוא המטבח האיטלקי והאסייתי. הדבר שהכי מרגש אותי זה המשפחה שלי.

הזיכרון החזק והמשמעותי ביותר שלי הוא לידת הנכדים הנפלאים שלי. החלום שלי הוא בריאות ולראות את הנכדים שלי מתחת לחופה."

סבתא לאורך השנים

תמונה 1

 

הזוית האישית

לוטם הנכדה המתעדת: במסגרת התכנית, שמעתי דברים שלא ידעתי עליהם על חייה של סבתא.

סבתא ברכה: התכנית אפשרה לי קשר 'אחד על אחד' עם לוטם, נהנינו מזמן איכות נדיר.

מילון

שיינה קיד
"ילדה יפה" (ביידיש)

לוטם
לוטם (שם מדעי: Cistus) הוא סוג של צמחים רב-שנתיים במשפחת הלוטמיים הנפוץ ולעיתים אף שולט בחבל הים תיכוני בישראל. הסוג לוטם מונה 18 מינים הנפוצים באגן הים התיכון, באזור ההררי של לוב ובאיים הקנריים. מגוון המינים הגדול ביותר מצוי בספרד. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”העולם יפה וצריך להשתמש בו“

הקשר הרב דורי