מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא ברטה וחייה

סבתה ואני יושבים בצילומים
סבתא בהצגה הראשונה שלה בתאטרון
עברה של סבתי בגרוזיה עד ישראל

סבתא שלי, סבתא ברטה, נולדה בטביליסי – בירת גרוזיה. האמא שלה (סבתא רבתא שלי) הגיעה מאוקראינה אך האבא שלה היה יליד גרוזיה. בילדות שלה היו לה הרבה סוגי הובי (תחביבים) כמו לדוגמא איסוף בולים או סיכות יפות.

אחד מסיפורי ילדות שלה שהאי זכורים לה היה מגיל שמונה, כשמצאה גלגל על חוף הים והחליטה לשוט עליו על מעבר לים לבד, אבל כאשר היא הגיעה הרחק מהחוף, נלחצה ונפלה למים. היא לא למדה לשחות וכמעט טבעה, אבל בכוחותיה התחילה לשחות לכוון החוף ובזמן זה אמא (סבתא שלי) רצה על שפת הים וצעקה שמשהו יציל אותה ושהילדה לא יודעת לשחות. כאשר אחד מהאנשים על חוף אמר לה "תראי איך היא לא יודעת לשחות כאשר הנה היא שוחה". בסוף הצליחו להוציא אותה מהים, אבל הסיפור שלה ותגובתו של האיש, היא זכרה לאורך חייה. מכל התחביבים, התחביב הגדול שלה מהילדות היה משחקי תיאטרון.

סבתא שיחקה ברחובות טביליסי בגרוזיה משחקי חברה כשלא היו טלפונים, אבל המשחקים היו בטיחותיים יותר, אך כמובן משחקי תיאטרון היו אהובים מכל. אמא שלה רצתה שסבתא תלך ללמוד ביולוגיה וכימיה באוניברסיטה כי היא הייתה מצטיינת במקצועות האלה, אבל האהבה של סבתא לתיאטרון ניצחו את כל הלחצים והיא הלכה בעקבות הלב.

סבתא עבדה בתיאטרון ילדים כשחקנית כ-25 שנים כשבמהלכם השתתפה בהרבה הצגות וראתה הרבה מאוד ערים במהלך סבבי הופעות. במהלך החיים נולדו לה שני ילדים: בן (אבא שלי) ובת (דודה שלי). כאשר ברית המועצות התפרקה לאחר מלחמת האזרחים ברחה סבתא יחד עם כל משפחתה לישראל בשנת 1994. העלייה הייתה קשה כי כי היא הייתה צריכה להתחיל הכל מחדש. כאן בישראל לא יכלה למצוא עבודה בתור שחקנית בגלל מגבלות שפה והייתה צריכה לחפש תחום עיסוק חדש.

בהתחלה היא עבדה בליטוש יהלומים, אבל העבודה הייתה מסוכנת לבריאות בגלל האבק מהליטוש שנכנס לראות וגם בגלל שבעל החברה שהיא עבדה שם ברח מהארץ עם כל הכסף. לאחר מכן היא התחילה שוב תחום חדש כמעצבת פאות שבו היא עבדה עד לא מזמן, כלומר במשך כ-20 שנים ולאחרונה יצאה לפנסיה. בפנסיה היא נהנית מהזמן החופשי שיש לה ואוהבת לטייל בחו"ל. היא ביקרה כמעט בכל מדינות באירופה, דרום אפריקה וסין.

הזוית האישית

הנכד דויד: "בהתחלה חשבתי שהעבודה תהיה מאוד קשה ושאני אפריע לסבתא עם כל השאלות האלה, אבל בסוף היא מאוד נהנתה מכל התהליך והוא לא היה קשה במיוחד. השיחות היו משעשעות וגרמו לחיבור בינינו. עכשיו אני מכיר אותה טוב יותר ומרגיש קרבה גדולה יותר."

מילון

הובי
תחביב

ציטוטים

”להיות תמיד כן עם עצמם וזה יקל על החיים“

הקשר הרב דורי