מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אתי מספרת מה זה בשבילה מנהיגות

אני וסבתא שלי
תמונה של סבתא שלי
סבתא אתי מנהיגה יישובית

שמי אתי (אסתר) שפרלינג. נולדתי בעיר צפת בגליל העליון.

צְפַת היא עיר במחוז הצפון בישראל, הנחשבת לבירת הגליל העליון, ושוכנת באזור הררי בחלקו המזרחי של הגליל. העיר ממוקמת על פסגות ההרים צפת וכנען וצופה אל ימת הכנרת מדרום מזרח ואל רכס הרי מירון במערב. גובה רוב העיר כ-850–900 מטר, אך היא כוללת גם את שכונת נוף כנרת שגובהה כ-500 מטר. ויקיפדיה

ההורים שלי נולדו בטבריה, ואני הגעתי למגדל העמק כמורה מתחילה ועברתי לגור בישוב. מִגְדַּל הָעֵמֶק היא עיר במחוז הצפון בישראל. העיר שוכנת על שלוחה דרומית-מערבית של הרי נצרת, כ-4 קילומטרים דרומית-מערבית לנצרת. ויקיפדיה. התחתנתי עם סבא שלך, שמשון שפרלינג, שהיה איש מקסים ומחנך מדהים.

לדעתי מנהיג צריך להיות איש כריזמטי עם קסם אישי, ידען שיכול לסחוף אחריו אנשים. מנהיג צריך להיות מתמיד ועומד על דעתו ויש לו תוכניות לשינוי ולשיפור.

בעברי הייתי חברת מועצה, ויושבת ראש ועדת החינוך היישובית, וגם מנהלת בית ספר. אלו תפקידים חשובים בחברה. המנהיגה שהשפיע עלי היא חנה סנש שהיתה צנחנית. היא הייתה לוחמת נתנה דוגמא אישית. היא טסה להונגריה למרות שהיא ידעה שהיא תיתפס ותענש.

חנה סנש הייתה לוחמת ומשוררת יהודייה, מ־"צנחני היישוב", שהתנדבה לשרת בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה נגד גרמניה הנאצית. צנחה לשטח הונגריה הכבושה, נתפסה, נחקרה בעינויים והוצאה להורג. חנה סנש נולדה בבודפשט שבהונגריה למשפחה שהייתה מעורה בחברה הכללית. אביה, בֵּלָה סנש, היה עיתונאי, סופר ילדים ומחבר מחזות תיאטרון וקומדיות. בלה סנש נפטר כשחנה הייתה בת שש ואמה, קתרינה סנש, גידלה אותה. סנש התקבלה לבית ספר נוצרי קלוויניסטי לבנות. כאשר נבחרה למועצה הספרותית של בית הספר נמנע ממנה למלא את התפקיד מסיבות אנטישמיות. היא נעשתה ציונית נלהבת לנוכח התפשטותה של האנטישמיות בהונגריה. בשנת 1939 עלתה לארץ-ישראל. היא למדה שנתיים בבית הספר החקלאי לבנות של חנה מייזל שוחט בנהלל והצטרפה לקבוצת צעירים שהקימו את קיבוץ שדות ים. בתקופה זו אף הדריכה בקן קריית חיים של הנוער העובד והלומד. ב-1943, התנדבה לצבא הבריטי, והצטרפה לקבוצת צנחנים שנועדו לצנוח על אדמת אירופה, במסגרת המאבק בגרמניה הנאצית. לצורכי התקשורת, השתמשה סנש בשם הצופן "הגר". ב-15 במרץ 1944 צנחו חנה סנש, ראובן דפני, יונה רוזן ואבא ברדיצ'ב ביוגוסלביה, ליד הגבול ההונגרי, שם הצטרפו לקבוצת פרטיזנים מקומית. ביוני 1944, חצתה סנש את הגבול להונגריה ונתפסה על ידי חיילים הונגרים. היא נשלחה לכלא בבודפשט, עיר הולדתה, שם נחקרה בעינויים.

הזווית האישית

איתמר: זה היה תהליך ארוך של תיעוד הסיפור. והיה לי כייף להיות עם סבתא ולשמוע מה עברה בחייה.

מילון

מנהיגות
מנהיגות היא יכולתו של אדם או קבוצת אנשים להוביל אנשים אחרים אל עבר מטרה משותפת במינימום סמכות. פעולה מנהיגותית, מתקשרת בצורה ישירה להשפעה וליצירת שינוי. ויקיפדיה

ציטוטים

”הייתי יושבת ראש ועדת החינוך היישובית וגם מנהלת בית ספר“

הקשר הרב דורי