מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אתי מוכמת בחיל האוויר

אני וסבתא אתי
סבתא אתי בצבא
סיפורי צבא ואהבה

שמי אתי שנקמן, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי. משפחתי הגרעינית כללה את אימא קלרה, אבא משה, אחותי שושי ואני, גרנו בתל אביב. יאבא שלי עבד בתור קבלן חשמל ואמא שלי הייתה עקרת בית. התחביבים שלי כילדה היו לרכב על אופניים, כדורסל, כדורגל, אוסף מפיות וגולות. משחקים שהייתי משחקת כילדה: פינות, חבל, מחניים קטן, חמור ארוך, דג מלוח, ארצות אולר, חמש אבנים, שלוש מקלות,קלאס, מחבואים, גוגואים.

צבא ואהבה

כשהייתי בת 15, גרתי בתל ברוך. אני וחברה שלי היינו הולכות ברגל לגני התערוכה בתל אביב. חברה שלי קבעה להיפגש עם ידיד שלה באולם הריקודים וביקשה ממני להצטרף אליהם. הידיד שלה הגיע עם חבר שלו שהזמין אותי לרקוד. כך התחילה החברות בינינו. היות והחבר זוהר גר ברעננה, פעמים רבות נאלץ לחזור ברגל הביתה. יצאנו במשך חמש שנים ובשנת 1970, בתקופת מלחמת ההתשה, התחתנו.

התגייסתי לשירות הצבאי בתאריך 28 באוגוסט 1967, מיד לאחר מלחמת ששת הימים. לאחר הטירונות התקבלתי לחיל האוויר לקורס בקרה, את הקורס עשיתי בחפץ חיים. שם המשכתי לשרת כמוכמת (תפקידי היה לזהות כל מטוס שהיה בשמיים ולדווח). כל שלושה חודשים ירדתי לביר גפגפה (מקום בסיני) במטוס תובלה שנקראה סטראטו למשך שבועיים. התנאים היו מאוד קשים, גרנו באוהל צרפתי בקור ובחום.

אתי בעת שירותה הצבאי

תמונה 1

באחת הפעמים שישבתי ליד המסך כמוכמת, זיהיתי תנועה חשודה וגרמתי להזנקת מטוסים ולבסוף זה היה עב"ם. השירות הצבאי היה עבורי חוויה וכיף, למרות הקשיים.

סרטון תיעוד של אתי:

הזוית האישית

סבתא אתי: היה לי מאוד כיף וחוויתי לספר לנכד שלי סיפורים מהעבר הרחוק שלי וגרם לי להיזכר בדברים.

עמית: היה לי מאוד נחמד ללמוד על סבתא.

מילון

ביר גפגפה
שדה התעופה ביר גפגפה או מליז (החלק הצבאי) או בארדאוויל (ידוע גם בשמות ביר ג'פג'פה, ביר ג'יפג'פה ורפידים) הוא שדה תעופה במדבר סיני שבמצרים, הממוקם בחלקו הצפוני של חצי האי סיני. בשנות השישים והשבעים היה לשדה תעופה זה תפקיד משמעותי בסכסוך בין ישראל למצרים. (ויקיפדיה)

מכ"ם קשת
מכ"ם קשת (בצבא ארצות הברית נקרא AN/PPS-5 Ground Surveillance Radar) הוא מכ"ם קרקעי נייד, תוצרת ארצות הברית, שנועד לעקוב אחר תנועת כוחות אויב בלילה ובתנאים של ראות לקויה. הקשת הייתה בשימוש צה"ל במשך כ-35 שנים והופעלה בעיקר על ידי חיילות לאורך קו העימות וגבולות המדינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”קודם כל חשוב להיות אדם“

”באחת הפעמים שישבתי ליד המסך כמוכמת, זיהיתי תנועה חשודה וגרמתי להזנקת מטוסים ולבסוף זה היה עב"ם“

הקשר הרב דורי