מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אתי כרמי הבשלנית הכי טובה

סבתא ואני
סבתא בעבר
ילדותי וצאתי מבית הוריי

שמי אתי כרמי סיפור חיי מתחיל כשנולדתי בשנת 1942 במושב "טירת שלום". נולדתי למשפחה של שמונה נפשות ואני הבת השנייה במשפחה. גרנו בדירה לא קטנה וגם לא גדולה במושב "טירת שלום"

ילדותי במושב טירת שלום

במשק המושב היו פרדסים של עצי פרי, גידולי של תרנגולות, כבשים ופרות. בסביבה שלי היו ליד הבית היו תפוזים, קלמנטינות ובעיקר פירות הדר.

לגן ולבית הספר הלכתי ברגל, הדרך הייתה בשבילי חול ובאזור מלא עצים. אהבתי לשחק בילדותי בקלס ולעזור בקטיף של פירות. אמי מספרת שהייתי תמיד מאוד בוגרת בילדותי.

אמי ניהלה את משק הבית ואני הייתי יד ימינה, כמו אימא קטנה בגידול של אחיי, היה הפרש גדול מאחיי הצעירים ואני דאגתי לגידולם וטיפוחם.

התנדבתי במשק של המושב "בקטיף", לפעמים בזמן פנוי שהיה לי. גדלתי על משפט שהורי לימדו אותי "שנהיה תמיד בצד הנותן ולא מקבל". כשהייתי מסיימת את המטלה שנתנה לי הייתה לי הרגשה נהדרת שתרמתי לקהילה.

בילדותי, דבר שזכור לי עד היום זה כשהייתי הולכת לישון בלילה הייתי שומעת את התנים מייללים ופחדתי מאוד.

כשהתבגרתי הבילוי שלי היה בעיקר לנסוע באוטובוס ממקום למקום ולראות סרטים.

בשירות הצבאי

בשנת 1960 התגייסתי לצבא, "צבא הגנה לישראל". התפקיד שלי היה "מרכזנית", "בקסטינה". לא כל יום יצאתי הביתה הייתי צריכה לפעמים לעשות תורנויות. האם אהבתי את הצבא? כן, אהבתי מאוד לשרת ונהניתי מהשירות הצבאי שלי.

זו תמונה של סבתא אתי כשהיא עזבה את בית הורי לקראת גיל 26

תמונה 1

היכרות עם סבא שלום

סבתא אסתר מספרת שכאשר היא היכירה את סבא היא עזבה את בית ההורים בו גדלה. סבתא מספרת: "אין אחד שלא בכה", כי כולם אהבו אותה והיה להם קשה בלעדיה, האחים שלה היו מאוד קשורים אליה, כיוון שהיא הייתה מאוד מסורה לבית ולמשפחה עד גיל יחסית מאוחר מאוד.

סבתא הכירה את סבא שלום והם התחתנו  – תמונה מיום נישואיהם 

תמונה 2

סבא שלום וסבתא אתי – תמונה בחג הפסח

תמונה 3

 

סבתא בחגיגת  יום הולדתה לגיל 80 (גיל גבורות)

תמונה 4

החלום של סבתא

סבתא: "החלום שלי להמשיך לפנק את כולם ולראות את נכדיי ונכדותיי גדלים ושמחים ומגשימים את חלומם".

מתכון מאת סבתא אתי – מרק תימני

חומרים: 8 חלקי עוף, 6 תפוחי אדמה, 1 בצל גדול, 3 שיני שום, חצי חבילת כוסבה, עגבניה מגורדת.

תבלינים: 2 כפות מרק עוף, כף חוויג למרק, כפית מלח, כפית פלפל שחור, קצת כמון, וכורכום.

אופן ההכנה: מרתיחים את חלקי העוף בסיר עם מים רותחים ומנקים מסביב, מוסיפים את הבצל, תפוחי אדמה, ושום. מוסיפים את התבלינים. לבשל למשך שעה על אש נמוכה.

המלצה: אפשר להתפנק בתוספת פיתה עם חילבה וירקות

תמונה 5

הזוית האישית

הנכד איתי: אני מבקש לשתף מהזווית האישית שלי, אני מאוד אוהב את החגים המשפחתיים שסבתי מארחת אותנו, היא בשלנית מספר אחתת!! אני רוצה לומר לך סבתא יקרה שלי שמאוד נהניתי לראיין אותך, אהבתי כל רגע ולמדתי דברים נוספים על ילדותך שלא ידעתי עד היום… סיפור חייך היה מעניין מאוד, וסוחף. סבתא יקרה ואהובה שלי מאחל לך אריכות ימים, בריאות בגוף ובנפש ושתמיד תהיי מאושרת ושמחה לצד משפחתך.

סבתא אתי: איתי נכד אהוב שלי, נהניתי מאוד לספר לך חוויות שלי מהילדות ועד היום. מקווה מאוד שהצלחתי להעביר לך קצת מזמן העבר שבו גדלתי ושלמדת על חיי הלא פשוטים – שנאלצתי להתבגר כל כך מהר בגיל צעיר מאוד, להיות עצמאית, לנהל את משק הבית כשהוריי יצאו לעבוד ולפרנס.

מילון

טירת שלום
טירת שלום הוא מושב עובדים של יוצאי תימן שהוקם בשנת 1930 על אדמות הקרן הקיימת ובסיוע המרכז החקלאי של ההסתדרות ועזרה כספית של קרן היסוד. בשנת 1959 הפך המושב לשכונה חקלאית בתחומה של נס ציונה ואחר כך לשכונה בעיר. המושב נקרא על שמו של גדול משורריה היהודים של תימן, שלום שבזי. (ויקיפדיה)

מרכזנית
תפקידי בצבא

ציטוטים

”תמיד להיות אופטימית ולראות את הטוב.“

הקשר הרב דורי