מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אתי ומנחם בגין

סבתא אתי כיום
סבתא אתי בצעירותה
סיפורו של מנהיג

שמי אתי (אסתר) לוי , נולדתי ב1952 במעברת קורדני, בישראל.

מעברת כורדני – (נכתבה גם קורדני):כורדני א', נקראה גם מעברת "עיר המפרץ" – הוקמה בשנת 1950, סופחה לקריית ביאליק בשנת 1960. כורדני ב', נקראה גם "עין נעמן", הוקמה בראשית שנות ה-50, סופחה לקריית ים בשנת 1962.

נולדתי במדינת ישראל, וכשגדלתי הכרתי את מנחם בגין שהיה ראש הממשלה במדינת ישראל. אמנם לא היה לי קשר אישי עם מנחם בגין, אבל הערצתי אותו ואת עוצמתו מאוד. הוא היה איש טוב והסכמתי עם השקפת עולמו. אני נזכרת בו במיוחד כשקורה משהו במדינהבעולם.

בגין היה ראש הממשלה השישי במדינת ישראל. בגין התחיל את תפקידו בגיל 63 וסיים את תפקידו בגיל 78, לפני שהיה ראש ממשלה הוא התמודד עם המנדט הבריטי, והיה מפקד האצ"ל בפלמח.

במשך כשנה וחצי שירת בגין בצבא הפולני המוצב בארץ ישראל. חבריו ביקשו למנותו למפקד האצ"ל, הארגון הצבאי הלאומי, אך בגין סירב לערוק מן הצבא אליו התגייס. עם זאת, הוא נטל חלק פעיל בתנועה, נשא נאומים בפני חבריה ואף עסק בכתיבה פובליציסטית תחת שם בדוי. לאחר שהושגה לו חופשה רשמית מהצבא הפולני, קיבל עליו בגין את המינוי של מפקדת האצ"ל כמפקד הארגון. למעלה מארבע שנים פיקד על הארגון במחתרת, ולאורך כל התקופה נרדף על-ידי הבולשת הבריטית ואף על-ידי הנהגת היישוב היהודי בארץ. האיומים המתמידים אילצו את משפחת בגין לנדוד בין מקומות מסתור שונים, וחייבו את בגין לאמץ לעצמו זהויות בדויות, כמו כמו 'רבי ישראל ססובר' ויונה קניגסהופר. (מורשת בגין)

בגין אף הקים את מפלגת הליכוד.

מפלגת הליכוד החלה את דרכה בתור מערך מפלגות שהוקם בשנת 1973 לקראת הבחירות לכנסת ה-8 וכלל את חירות, המפלגה הליברלית, המרכז החופשי, הרשימה הממלכתית ואת תנועת העבודה למען ארץ ישראל השלמה. הרשימה לכנסת הורכבה, על פי מפתח מוסכם, מנציגי התנועות השונות.

בראש מפלגת הליכוד נבחר לעמוד מנהיגה הוותיק של תנועת החרות ומפקד האצ"ל לשעבר, חבר הכנסת מנחם בגין. בגין, שעד הקמת הליכוד הוביל את מפלגת חירות כסמן הימני הניצי במפה הפוליטית הישראלית, בחר להנהיג את המפלגה החדשה שזה עתה נולדה באופן מתון יותר. מראשיתה, מפלגת הליכוד חרתה על דגלה את ערכי השוויון החברתי, השוק החופשי והשמירה על המסורת והתרבות היהודית, ערכים שעוצבו ברובם על פי משנתו של זאב ז'בוטינסקי. (מתוך אתר הליכוד)

בגין כראש ממשלה הוביל את מדינת ישראל להסכם שלום היסטורי עם מצרים, הפציץ את הכור האטומי בעיראק והוביל את צה"ל למבצע "שלום הגליל". הליכוד בראשות בגין הניף את נס ההתיישבות היהודית ביש"ע ובגליל והוביל לחקיקת "חוק ירושלים", שעיגן את מעמדה של ירושלים המאוחדת כבירת מדינת ישראל. בשנת 1983 פרש בגין מן החיים הפוליטיים ויצחק שמיר התמנה לתפקיד ראש הממשלה במקומו.(הליכוד)

בגין עשה שלום עם מצרים, וציטט: "הפרס המגיע לי הוא מגיע לעמי, על הסבל הרב שנפל בחלקו, על האבדות הכבדות שאבדו, על אהבתו את השלום וכיסופיו העמוקים שעליו".

הזווית האישית

מאיה: למדתי בתוכנית הקשר הרב דורי, שצריך לדעת מי האנשים החשובים במדינה, ולהכיר אותם לעומק.

מילון

עוצמה
כוח; חוזק

ציטוטים

”מדברי מנחם בגין: "הפרס המגיע לי הוא מגיע לעמי, על הסבל הרב שנפל בחלקו אהבתו את השלום וכיסופיו העמוקים שעליו“

הקשר הרב דורי