מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אריאלה – הילדות בשכונות גאולה ורוממה

סבתא ואני בדרך לאכול פיצה.
סבתא בחינה של הבן שלה (דוד שלי).
בין מזרח למערב, וגם על סבתא רבתא מרים

סבתא אריאלה נולדה בשנת 1957 בירושלים. הוריה של סבתא גרו בשכונת גאולה עד שסבתא הייתה בת 6. סבתא של סבתא אריאלה מצד אימא, מרים, גרה ברוממה והיא הייתה ספרדיה. סבא וסבתא של סבתא אריאלה מצד אבא גרו בשכונת בן ישראל והם היו אשכנזים. במשך שש השנים הראשונות סבתא אריאלה גדלה בין השכונות השונות וספגה את התרבות הספרדית ואת התרבות האשכנזית.

ביתה של סבתא מרים הספרדיה היה תמיד מלא בבני משפחה, דודים ובני דודים כי בתרבות הספרדית בני המשפחה נהגו להיפגש כמעט כל יום, להיזכר בילדותם בימין משה, שם חיו כמשפחה אחת גדולה, לבשל ולאפות את המאכלים של העדה, לספר סיפורים מהילדות, לצחוק ולבכות. כמעט כל ערב סבתא ישנה אצל סבתא שלה מרים, מכיוון שהוריה של סבתא היו כל ערב בקולנוע כדי לראות סרט. סבתא אריאלה שמחה מאוד לישון שם כל ערב.

בשנות ילדותה של סבתא התקיים מצעד כל שנה ביום העצמאות. מהחלון של סבתא רבתא מרים, סבתא אריאלה הייתה רואה את המצעד ואת המטס.

סבתא אלקה וסבא משה, הסבים של סבתא מצד אבא, גרו בבית ישראל – שכונה דתית שהייתה קרובה לשכונת גאולה שבה התגוררה סבתא. סבא וסבתא היו אשכנזים והתרבות שלהם הייתה שונה מאוד מהתרבות של סבתא רבתא מרים. סבתא אריאלה חוותה בילדותה שתי תרבויות שונות מאוד ומעניינות מאוד.

בימים שסבתא הייתה בגאולה, היא הייתה הולכת יחד עם בת דודתה לבקר בבית של סבא וסבתא. הבית של סבא וסבתא היה קטן מאוד אבל תמיד היה כיף לבקר שם. סבתא אלקה תמיד פינקה ואהבה שבאים אליה. לסבתא אלקה היה אוסף של בובות ענק שכל יום אהבה לנקות אותם ואהבה לספר לסבתא מאין קיבלה כל בובה.

דודתה של סבתא ומשפחתה גרו ברחוב בו סבתא גדלה בגאולה. בבית זה הייתה לדודתה גינה ענקית עם המון עצי פרי. אחת מבנותיה, אירית, הייתה בגיל של סבתא והן בילו שעות רבות יחד וגם היו באותו גן. את ליל הסדר חגגה סבתא אצל דודתה עם כל המשפחה מצד סבא.

כשסבתא הייתה בת 6 משפחתה עברה לבית הכרם. כעבור שנתיים גם דודתה עברה לבית הכרם. סבתא ובת דודתה המשיכו לגדול יחד עד הצבא ובצבא היו בטירונות באותו אוהל.

סבא וסבתא המשיכו לגור בבית ישראל, אבל יום יום היו באים לבקר גם אצל סבתא בבית וגם אצל הדודה בבית. סבתא מרים עברה כשנה לאחר שסבתא עברה לבית הכרם לגור בבניין בו סבתא גרה. יום יום סבתא הייתה חוזרת מבית הספר ומגיעה לסבתא רבתא מרים כדי לאכול ולהכין שיעורים עד שהוריה היו חוזרים מעבודתם בערב.

כשסבתא הייתה בת 14 משפחתה עברה דירה וסבתא רבתא מרים עברה לגור איתם. סבתא רבתא מרים הייתה תופרת, היא תפרה לסבתא שמלות רבות.

כעבור שנתיים סבתא רבתא מרים נפטרה באופן פתאומי. לסבתא היה מאוד קשה ויום יום לאחר הלימודים סבתא הייתה נכנסת לחדר של סבתא רבתא מרים, יושבת שם ומדמיינת איך סבתא רבתא מרים תופרת עם מכונת התפירה שלה. סבתא זוכרת את סבתא רבתא מרים כמלאך שירד מהשמיים כדי לעשות רק טוב לאנשים. האישיות של סבתא רבתא מרים מאוד השפיעה על האישיות של סבתא.

לסיכום, סבתא אריאלה חיה בין שתי תרבויות מאוד שונות וידעה להפיק את החשוב מכל תרבות ותרבות.

הזוית האישית

שחר הנכדה המתעדת: היה לי ממש כיף עם סבתא, היא בן אדם מיוחד ומדהים שלא פוגשים בכל יום. אני מאחלת לה את הכי טוב בעולם, שלא יחסר לה כלום שהיא תמיד תהיה בריאה ומאושרת.

מילון

ילדות
יַלְדוּת היא תקופה במהלך חייו של האדם. על פי המקובל היא מתחילה בסביבות גיל 3 ומסתיימת בסוף גיל 12. תקופת הילדות חלה לאחר תקופת הינקות ולפני גיל ההתבגרות.

ציטוטים

”סבתא זוכרת את סבתא רבתא מרים כמלאך שירד מהשמיים כדי לעשות רק טוב לאנשים“

הקשר הרב דורי