מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אסתר עולה מפרס

סבתא ואני מתעדים את הסיפור.
סבתא לאחר העלייה לארץ
הקופטה של סבתא

לסבתא שלי קוראים אסתר והיא נולדה בפרס. השם המוסלמי שלה היה אקדס (משמעו: שמש), שם זה ניתן לה בכדי שלא יתנכלו לה כיהודיה. סבתא גדלה במשפחה אמידה, היה להם כסף והיו גם משרתים. לאבא של סבתא קראו סלאח והוא עבד במס הכנסה בעיר תיקב. לאימא שלה קראו מלכה, היא הייתה עקרת בית.

כשלסבתא שלי היה משעמם העוזר שלהם היה מצחיק אותם ומרקיד אותם וכך הם לא השתעממו. כשהוא לא היה נוכח, היא שיחקה בחבל וגומי עם חברות שלה. השם של החברה של סבתא שלי היא הרוי. לסבתא שלי היתה ילדות טובה. כשסבתא שלי הייתה ילדה היא עשתה עם חברותיה קעקועים. אימא שלה מאוד כעסה והיכתה אותה שתלמד לקח מה לא לעשות.

סבתא שלי מכינה מאכל בשם 'קופטה' – זה מאכל פרסי. סבתא למדה להכין את הקופטה מאימא של סבא, חווה. המאכל עובר דורות רבים במשפחה. זהו סוג של בשר בתוך מרק שמכינים בשבת.

סבתא שלי עלתה לארץ ישראל בשנת 1952 במטוס. המשפחה הגיעה לרמתיים, כיום שכונה בעיר הוד השרון. המשפחה גרה באוהלים ובבקתות והיה מאד קשה לחיות כך. סבתא שלי עבדה בחקלאות והיא הרוויחה מעט כסף.

סבתא לא התגייסה כי לא הייתה לה בגרות אבל היא למדה לימודי ערב. סבתא התחתנה עם סבא ויחד היו בין המקימים של מושב אשבול שבנגב.

הזוית האישית

יובל: מאד נהניתי לשבת ולדבר עם סבתא ולשמוע את סיפורה.

מילון

דוגלנא
שקרן

חמנחוש
אדון חולה

המיה בשאדי
תמיד בשמחות

ציטוטים

”כשהרוח נושבת תרים מפרש ותשיט את הסירה שלך למקום שאתה רוצה“

הקשר הרב דורי