מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אסתר מלמד – פעם החיים היו יותר פשוטים

אני (הראל), סבתא שלי ובן דודי בחג השבועות
סבתא שלי כאשר הייתה אמא
זיכרון של סבתא ומשפחתה ממלחמת ששת הימים

שמי אסתר מלמד, נולדתי בתאריך 29.8.1951 בירושלים, ישראל. שם אבי שלמה, שם אמי שושנה. הוריי הם שניהם ילידי יוגסלביה. ההורים עלו לארץ בשנת 1930. 

ילדותי

גדלתי בתלפיות, למדתי בבית הספר גאולים. זכור לי ששיחקנו בעיקר חמש אבנים, קלאס ומחבואים. החברים לשכונה שלי הם אלו שלמדו איתי בבית הספר היו גם חברי למשחקים. 

בזמן מלחמת ששת הימים היינו גרים מול רמת רחל. במלחמת ששת הימים שלחו טילים לכיוון של הבית שלנו. לא היו אז מקלטים וברחנו לשכנים שביתם היה מוגן יותר. אבי היה מכין לנו שקי חול לחלונות והכין לנו מקום אצל סבתא שלי, לא הספקנו לברוח. בזמן המלחמה, השפיע עלינו שאחותי נפצעה בדרך הביתה ולא ידענו איפה היא נמצאת עד אחרי המלחמה. היה אז אי סדר ולא היו פלאפונים כמו היום. 

בעיסוקי בחיי הבוגרים עזרתי לאבי בחנות. 

נישואים ובניית משפחה

בן זוגי עבד בעבודות כביש עם טרקטור. לאחר מלחמת ששת הימים ואחרי כמה שנים התחתנו. נולדו לנו שלושה ילדים: שני בנים ובת אחת. גרנו בקריית יובל ועברנו למעלה אדומים. 

סבתא כאימא צעירה

תמונה 1

 מסר לדור העתיד: פעם החיים היו יותר פשוטים, לא כמו כיום. בפשטות הזו היו גם יתרונות, וגם חסרונות. היתרונות הם שניתן לשמור על קשר עם המשפחה, למשל במלחמת ששת הימים לא ידענו איפה אחותי וזה היה נמנע לו היה לה פלאפון. החסרונות הם בכך שהכל הפך למסובך ומאוד ממוחשב, הילדים כל היום במסכים ולא משחקים בחוץ כפי ששיחקנו חבריי ואני בשכונת ילדותי.  

הזוית האישית

הראל הנכד המתעד: היה לי מעניין ללמוד על העבר של סבתא שלי. אני שמח שתיעדנו אותה במאגר התכנית, ושהיא משתתפת איתי בתכנית הקשר הרב דורי.

מילון

תלפיות
תַּלְפִּיּוֹת היא שכונה ירושלמית ותיקה, השוכנת בגבולה הדרום-מזרחי של העיר. השכונה התפתחה בתקופת המנדט, וכוללת אזור מגורים ירוק ופסטורלי. יחודה של תלפיות הוא בהיותה השכונה היחידה בירושלים שתוכננה כ"עיר מודרנית" בת כ-800 בתי אב עוד לפני תקופת המנדט (דבר שלא התגשם), וכן בעמידתה רבת-השנים כשכונת סְפר בגבול העיר. בנייתה של השכונה החלה ב-1921, בתכנונו של ריכרד קאופמן כיישום של תפיסה בתכנון ערים הקרויה "עיר גנים". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”פעם החיים היו יותר פשוטים. בפשטות הזו היו גם יתרונות, והיו גם חסרונות“

הקשר הרב דורי