מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אסתר בן מרגי – התופרת של המשפחה

סבתא ואני כיום
סבתא אסתר בגיל 5
תפריה האוהבה עלי

שמי אסתר ברגיג, נולדתי בתוניס להוריי, אברהם מתוניס ולידיה מטריפולי. בתקופת השואה, שמו לאבי אברהם שק וסמל מגן דוד (השואה בתוניס התחילה לקראת סוף המלחמה וכתוצאה מכך הגרמנים לא הספיקו להגיע ולכבוש את צפון אפריקה).

ילדותי

עליתי לארץ בשנת 1956 , גדלתי בקדימה ולמדתי בבית חנה בבית הספר היסודי רש"י קורסי תפירה. שיחקנו במשחקים כמו חמש אבנים, תופסת וכו'. היו לי שלושה חברים: רחל, גבי ועמוס.

המסע הארוך והקשה לכיוון ארץ ישראל היה בתקופת מבצע קדש (מלחמת סיני), בדרכנו חווינו קשים רבים. היה אוכל מועט, הדרך הייתה מלאה בפשפשים. במעברות הרגשנו קשיים רבים, היה צפוף מאוד, היו המון משפחות.

לשירות צבאי לא התגייסתי, אבי לא הסכים לכך. המקצוע המרכזי שלי הוא תפירה, אני תופרת לילדיי, לשכנים. בעבר הייתי תופרת גם שמלות וגם הייתי מאוד מחוננת. את נעוריי עברתי בתפירה עד היום.

היכרות, נישואים ובניית משפחה

הכרתי את בעלי ז"ל על ידי אחותי. הוא היה בחבורה שלה, ראה אותי והתאהב בי. לאחר שנה וחצי התחתנו (התחתנו לאחר מלחמת יום כיפור בגלל אחי ז"ל שנהרג במלחמה). נולדו לנו שבעה ילדים (שש בנות ובן): הרצל נולד ב- 5.8.1976 (יש לו חמישה ילדים), סולי נולדה ב- 1.9.1977 (שלושה ילדים), לידיה נולדה ב- 17.6.1979 (שבעה ילדים), ימית אפרת (אימי) נולדה ב- 26.8.1980 (חמישה ילדים), חופית נולדה ב- 16.10.1983 (ארבעה ילדים), אורלי נולדה ב- 31.1.1984 (שני ילדים), ורד נולדה ב- 31.1.1984 (שני ילדים).

סיפורו של חפץ מיוחד שעובר במשפחה מדור לדור

החפץ שבחרתי שעובר מדור לדור הוא קופסת תכשיטים. הקופסה נוצרה לאחר האירוסין של אימא של סבתא שלי ויוצרה על ידי אבא של סבתא שלי, קופסת התכשיטים הייתה של אימא של סבתא שלי. אבא של סבתא שלי הכין את קופסת התכשיטים בעצמו, הוא היה נגר. המיוחד בקופסת התכשיטים שזו עבודה ידנית, מדויקת. לקופסה אין אירוע היסטורי מאחוריה, אבל היא עדיין חפץ שעובר מדור לדור (עד היום הוא עבר מאימא של סבתא שלי אל סבתא שלי ומסבתא שלי לאימא שלי). משמעות הקופסה עבורי הוא משפחה ואהבה, כי בעצם אבא של סבתא שלי בנה את זה בעצמו לכבוד האירוסין של אם סבתי, זה מייצג אהבה מיוחדת במינה עבורי.

הזוית האישית

סבתא אסתר: מאוד נהנתי מהתכנית, זה הזכיר לי את הילדות שלי את החוויות שלי והזיכרונות הרבים ועוצמתיים.

נהוראי הנכד המתעד: היה לי ממש מהנה להכיר יותר את סבתא שלי גיליתי דברים חדשים על משפחתי שלא ידעתי קודם.

מילון

תפירה
תפירה היא חיבור או עיצוב של בדים, עורות, ניירות, רשתות מחומרים שונים וחומרי גלם אחרים שעוביים דק באמצעות חוט. עם מיכון התפירה היא הפכה ממיומנות נפוצה שכל משק בית אחז בה לנחלתם של אנשי מקצוע, ואז למפעלים אפשר לתפור בעזרת מחט בעלת קוף שבו משחילים את החוט או לתפור במכונת תפירה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המיוחד בקופסת התכשיטים שזו עבודה ידנית ומדויקת הנוצרה על ידי בעלה של אם סבתי לכבוד האירוסין“

”כדי להצליח בחיים צריך לנסות עד שמצליחים“

הקשר הרב דורי