מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אלה אלחזוב – המסע המופלא

פעילות כללית במסגרת התכנית
פעילות קבוצתית במסגרת התכנית
עלייתה של סבתי לישראל מהקווקז

שמי רפאל, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מעלה אל מאגר המורשת של התכנית את סיפורה. זה הסיפור שסיפרה לי סבתא שלי, סבתא אלה: כשסבתא הייתה בת 38, היא גרה בברית המועצות במדינה בקווקז.

קווקז הייתה יפה מאין כמותה וביתה שכן על הרי קווקז מול נוף מרשים ונהרים זורמים בסתיו. ממקום מגוריה בקווקז היה אפשר לראות את פארק השעשועים שתמיד אהבה ללכת אליו בסופי שבוע עם חברות, משפחה ואפילו לבד, כדי לנקות את ראשה אחרי כל השבוע העמוס. השנה היא 1999 ואלה רצתה להגיע לארץ ישראל, משום שאבי וסבתא רבתא שלי שכנו שם (והם האנשים הכי קרובים אליה). בנוסף לכל, היא יהודיה והיא רוצה להגיע לארץ הקודש.

כאשר סבתא תכנה להגיע לישראל, במקום מגוריה בקווקז היו סוכנים של  ישראל שהיו שם כדי לעזור לאנשי הקווקז להגיע לישראל. ראשית, היא בדקה אם מותר לה לעשות עלייה. שנית, בדקו אם היא יהודיה ומיד אחר כך הסוכנים של ישראל הכינו ספינות גדולות. יום אחד הם הודיעו: "יש לכולם שעה לארוז את כל הכלים, רהיטים, חיות (אם יש) ולהגיע ארוזים". בתוך הספינה היו חמישים אנשים כולל הסוכנים ואנשי פיקוד. המסע התחיל – ראשית שטו לטורקיה ומשם לבוספורס (מיצר ים) כל הדרך. עבר יום עד שהגיעו לים המרמרה, לאחר ים המרמרה עברו לים הדרדנלים והגיעו לים האגאי. כעבור שלושה ימים הגיעו לטיילת של חיפה ביום שבת. לא הרשו להם להיכנס משום שביום שבת הכל סגור: בדיקת דרכונים מסמכים וכו'. כמה זמן לאחר מכן הביאו להם דרכונים ומסמכים. לאחר כמה שנים היא למדה עברית וגרה עם סבתא רבתא שלי ריטה ז"ל, עד שנפטרה.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר אשלים בחולון, התשפ"ג 2023, בהנחיית המורה המובילה חן יום טוב.

מילון

הקווקז
הקווקז הוא אזור גאו-פוליטי בגבול בין אירופה לאסיה (אירואסיה). האזור ממוקם בין הים הכספי לים השחור. באזור מתנשאים הרי קווקז, הכוללים את אלברוס, ההר הגבוה באירופה. הקווקז מאופיין בגיוון דתי ותרבותי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”עבר יום עד שהגיעו לים המרמרה, לאחר ים המרמרה עברו לים הדרדנלים והגיעו לים האגאי. כעבור שלושה ימים הגיעו לנמל חיפה“

הקשר הרב דורי