מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אילנה עולה מבוקרשט לארץ ישראל

סבתא ואני בטיסה לרומניה
סבא וסבתא בחתונה
טיול שורשים לרומניה עם סבתא אילנה

שלום שמי איתי אני גר בקיבוץ שריד, שוחחתי עם סבתי אילנה על חייה, וכן רציתי לדעת מה היא חושבת על מנהיגות.

סבתא נולדה בבוקרשט שברומניה בשנת 1955, בת יחידה לאבא ארכיטקט ואמא כלכלנית.

הם חיו תחת השלטון הקומוניסטי ברומניה, ועלו לישראל בשנת 1966 כשסבתא היתה בת אחת עשרה.

כשעלו לארץ הם גרו בהתחלה ברעננה, אבל אבא של סבתא אילנה נפטר אחרי פחות משנה, ולכן היא ואמא שלה עברו לגור בחיפה, קרוב לשאר המשפחה שגרה שם.

כשהייתי בן שבע, טסנו כל המשפחה עם סבתא, לבקר ברומניה בעיר הולדתה, בוקרשט, וראינו איפה סבתא נולדה וגרה עד שעלתה לארץ. זאת היתה פעם ראשונה, שסבתא ביקרה שם מאז שעלה לארץ.

בוקַרשט היא עיר הבירה, וככזו המרכז השלטוני-המדיני, המסחרי, התרבותי, הכלכלי והתעשייתי של רומניה. בתחילתה הייתה העיר בירת נסיכות ולאכיה. בוקרשט שוכנת בדרום-מזרח המדינה, בחבל מונטניה, על גדות נהר הדמבוביצה פחות מ-60 ק"מ מצפון לנהר הדנובה. ויקיפדיה

סבתא הכירה את סבא גיורא בבית הספר, והם ביחד מגיל שש עשרה. כשבגרו הם התחתנו בחיפה.

סבתא למדה פיזיותרפיה ועבדה בתחילה בבית חולים פלימן בחיפה. המרכז הגריאטרי-שיקומי פלימן הינו המרכז השיקומי הממשלתי היחידי לאוכלוסיית הגיל המבוגר בכל אזור הצפון. בית החולים משמש מרכז רפואי לשיקום גריאטרי, ולטיפול במחלות חריפות, ומספק שרותי רפואה וסיעוד איכותיים ומקצועיים, בשילוב כלל הטיפולים המשלימים, על מנת להחזיר את המטופלים לקהילה, תוך תפקוד מלא ככל האפשר.

בהמשך סבתי עברה לעבוד בקופת חולים "מכבי". היא מאד אהבה לעבוד בקופת חולים "מכבי" והתקדמה לתפקיד ניהולי גבוה, כשתחת ניהולה הרבה עובדים. שם עבדה עד שיצאה לפנסיה.

כשאימא שלי היתה בת שמונה, הם עברו לגור בגבעת אלה (קרוב לקיבוץ שריד, בו אני גר) וסבתא גרה שם עד היום.

גִּבְעַת אֵלָה הוא יישוב קהילתי חילוני בדרום הגליל התחתון, חמישה קילומטרים צפונית למגדל העמק וחמישה ק"מ מערבית לנצרת, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. הוא הוקם בשנת 1988 ביוזמת גרעין מתיישבים מאזור חיפה ומיישובי עמק יזרעאל ובסיוע המועצה האזורית. ויקיפדיה

כשהיא עברה לגור בגבעת אלה זה היה יישוב חדש, ולא היה שם כלבו, לא בית ספר, ולא היתה בריכה, והרבה דברים שיש שם היום, עוד לא נבנו אז . מאז המקום מאוד התפתח ונוספו לו הרבה תושבים חדשים.

סבתא אילנה  כיום בת שישים ושבע. יש לה שלושה ילדים וחמישה נכדים, אמא שלי היא בתה הבכורה.

סבתי ודעתה על מנהיגות

לדעת סבתי, מנהיגות זאת היכולת להוביל שינוי.

קיימים מספר תחומי מנהיגות: מנהיגות חברתית ,מנהיגות פוליטית ,מנהיגות צבאית , מנהיגות במקום עבודה. מנהיג הוא אדם בעל יכולת להשפיע ולהוביל אנשים אל עבר מטרה.

המנהיג שהשפיע עליה, הוא המנהל שלה בעבודה, שלימד אותה להשיג וליזום שינוי, וקידם את תחום הטיפול בחולים.

הזווית האישית

איתי: הכרתי  את סיפורה של סבתא דרך תוכנית הקשר הרב דורי והיה לי מאוד נחמד לדבר עם סבתא וללמוד ממנה על עברה.

מילון

בוקרשט
בוקַרשט היא עיר הבירה, וככזו המרכז השלטוני-המדיני, המסחרי, התרבותי, הכלכלי והתעשייתי של רומניה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשהיא עברה לגור בגבעת אלה זה היה יישוב חדש, ולא היה שם כלבו, לא בית ספר, ולא היתה בריכה, והרבה דברים שיש שם היום, עוד לא נבנו“

הקשר הרב דורי