מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אהובתי

סבתא ואני
סבתא בבית הספר בילדותה.
קורות חייה של סבתא חיה

סבתא חיה סטינובר נולדה ב1952 בחיפה, שמה הוא חיה אסתר והיא קרויה על שם אמא של אבא שלה, שם משפחה קודם: לבקוביץ שם משפחה נוכחי סטינובר.  סבתא נולדה בביה"ח אימהות בכרמל בחיפה. תאריך לידתה: 4.10.52 סבתא בת יחידה להורים ניצולי שואה.

 

סבתי בילדותה (מסומנת בעיגול כחול)

תמונה 1

הילדות של סבתא

 סבתא גרה בעיר התחתית בחיפה, ברחוב סטנטון, בבית של הרכוש הנטוש, בית עם מטבח ושירותים משותפים. בבית גרו שלוש נפשות. סבתא בת יחידה להוריה. כשהיתה בת ארבע עברה סבתא לגור ברחוב ארלוזורוב בשכונת הדר בחיפה, דירה בת חדר ומרפסת סגורה, בדמי מפתח.

כשנכנסה לגן לא ידעה מילה בעברית כי דיברו בבית רק יידיש. סבתא לא הבינה מה הילדים מדברים והנהנה בראש כן או לא, בלי לדעת על מה מדובר, אך  חיש מהר למדה והשתלבה בגן. סבתא הייתה ילדה בודדה מאוד משום שהייתה בת יחידה, אמנם היו לה חברות אבל רוב הזמן היא הייתה לבד. סבתי  חיפשה כל הזמן  חברה של תינוקות, כי רצתה לשמש להם כאחות. לא היו לה הרבה צעצועים, רק אופניים ובובה. אביה מאוד דאג לשלומה.

כסף לא היה מצוי בבית, אמא עבדה במשק בית ואבא כפועל בניין. סבתא מאוד רצתה ללכת לחוג בלט, אבל ההורים לא יכלו לממן חוג, והמורה לבלט הסכימה שתבוא ותשב בצד, ותצפה בשיעורים. אחרי השיעור סבתא הייתה רצה הביתה ורוקדת על פי הזיכרון מהשיעור. סבתא אהבה לטפס על עצים, ולשחק עם הילדים בשכונה. בגיל תשע הם עברו לשכונת בת גלים, לבית עם שני חדרים. עם הגיעם סבתי מיד רצה לחפש בית שיש בו תינוקות, ומצאה בקומה רביעית את מירה שהייתה בת שנה, ושרה שהייתה בת שנתיים, והפכה למעין אחות להן וממש גידלה אותן.

תחביבים ומנהגי הילדות של סבתא:

סבתא אהבה לאסוף קופסאות גפרורים עם ציורים, מפיות, עטיפות מסטיק, בולים, ניירות כסף, בלורות (ג'ולים) היא הייתה אוספת פרחים כגון: נרקיס, רקפת וכלנית ומייבשת אותם בתוך ספרים. סבתא מאוד אהבה שיעורי אנגלית ושיעורי חקלאות בכפר גלים. היא אהבה מאוד את ראש השנה ויום כיפור. ביום כיפור שהו מחוץ לבית הכנסת כל היום והיו מנסים להוכיח שצמו, והיו מבקשים לראות את הלשון כדי לראות אם צמו. מידיי שבת בבוקר בעונות הסתיו והחורף היו עולים ברגל להר הכרמל, לקטוף פרחים, ובקיץ בילתה סבתא בבריכת בת גלים, שהייתה עם מי ים, ובחוף הים הפתוח של בת גלים.

 

משחקי ילדות אהובים על סבתא בילדות:

סבתא אהבה לשחק בקלאס, מחבואים, גומי, גולות, המלך אמר, ודג מלוח. סבתא הייתה משחקת את כל המשחקים האלה עם ילדי השכונה, והיתה בין האחרונים שעולה הביתה בערב.

הקמת משפחתה של סבתא:

 סבתא הכירה את סבא ששירת בחיל חימוש בסדנת בת גלים, כשהייתה בת חמש עשרה וחצי. בגיל שבע עשרה וחצי התחתנה ולא הלכה לצבא. החתונה התקיימה באולמי גיל בחיפה. בגיל שמונה עשרה וחצי נולד מושיק, בגיל עשרים ואחת נולדה ליאת, ובגיל שלושים ושלוש נולדה דיקלה (אמא שלי). לצערי אני לא זכיתי להכיר את סבי יונתן, כי הוא חלה בסרטן הדם ונפטר בגיל 62, לאחר שתיים עשרה  שנים של סבל. 

ילדים, נכדים ונינים של סבתא:

 לסבתא יש שלושה ילדים ושבעה נכדים: סתיו בן עשרים וחמש, יהב בן עשרים ושתיים, זיו בן שבע עשרה וחצי, ותכלת בת שלוש עשרה וחצי, ליאב יונתן ( אני) בן אחת עשרה וחצי, שחר בת תשע, ורומי בת חמש. 

הזווית האישית

סבתא חיה: הייתה לי הנאה רבה להיזכר ולשתף את זיכרונותיי עם נכדי כדי שיכיר את עברי.

ליאב יונתן: היה לי מאוד כיף ללמוד מסבתא דברים חדשים, שלא ידעתי עליה, ובכלל לשבת ולשמוע ממנה על ילדותה.

מילון

יידיש
ייִדִישׁ או גם אידיש היא שפה יהודית השייכת למשפחת השפות הגרמאניות ונכתבת באותיות האלפבית העברי. היא השפה הגרמאנית המודרנית היחידה שאינה נכתבת בכתב לטיני. בימי הביניים נקראה לרוב עברי-טייטש או לשון אשכנז, ולמן תקופת ההשכלה ז'רגון. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשנכנסה לגן לא ידעה מילה בעברית כי דיברו בבית רק יידיש. סבתא לא הבינה מה הילדים מדברים, והנהנה בראש כן או לא, בלי לדעת על מה מדובר“

הקשר הרב דורי