מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אביבה אשכנזי מספרת על קליטתה בארץ

תמונב שלי ושל סבתא אביבה
תמונה של סבתא אביבה בילדותה
לא כל דבר הוא מובן מאליו

שמי אביבה אשכנזי, נולדתי בסופיה שבבולגריה בשנת 1947. עליתי לארץ באוניית מעפילים בהיותי בת שנה. בילדותי גדלתי בשכונת התקווה, ממש מול בית ספרי.

אני לא זוכרת הרבה מהתקופה הזאת אבל ישנם שני סיפורים שאני זוכרת במיוחד. סיפורי הראשון התרחש בשכונת התקווה, בתקופתי היו המון שטפונות בחורף והמים הגיעו לנו עד החלונות, היו צריכים לבוא להוציא אותנו מהבתים עם סירות הצלה.

סבתא אביבה בילדותה

תמונה 1

דבר נוסף שאני זוכרת הוא שבתקופתי כילדה לא לכל בית היה רדיו, אבל בביתי היה. מכיוון שגרתי ממש מול בית הספר, אז במהלך משפט אייכמן המורים באו לביתי בשביל לשמוע את משפטו ועונשו.

שירותי בצבא

כשהייתי בת 18 התגייסתי לצה"ל. שירותי בצבא היתה תקופה משמעותית מאוד בחיי. אין לי הרבה סיפורים מתקופה זו אבל סיפור אחד חקוק בזיכרוני: במהלך שירותי היה מקרה שחיל הים הפיל מטוסים של הצבא הסורי והמפקד שלי שלח אותי ברכבת עם בקבוקי שמפניה אל מפקד חיל הים כאות הוקרה.

חיי הבוגרים

יש לי שני ילדים, בגיל 23 נולדה לי בתי הגדולה ענבל ובגיל 25 נולד בני הקטן יובל (אביה של שחר), שניהם היו ילדים נמרצים ושמחים. בתקופה זו עבדתי בשירות הפסיכולוגי בעיריית חולון משנת 1976 עד שנת 2015 ויצאתי לגמלאות.

מאז שיצאתי לגמלאות אני פנויה לעשות דברים שאני אוהבת, כגון להיפגש עם חברות ולצאת להליכות בשכונה.

רישום העלייה לישראל של סבתא אביבה

תמונה 2

 

הזוית האישית

שחר הנכדה המתעדת: נהניתי לשמוע את סיפור חייה של סבתי ולהבין שלא כל דבר מובן מאליו, ופעם לא היה את מה שיש לנו היום.

סבתא אביבה: במהלך התהליך בו סיפרתי על חיי הרגשתי שזה מאוד חשוב לדור הצעיר ללמוד על ההיסטוריה של המשפחה ולשמוע על עברנו.

מילון

גמלאות
הפסקת עבודה עקב הגעה לגיל פרישה והתפרסנות מגמלה חודשית.

שירות פסיכולגי
אגף במשרד החינוך שתפקידו לתת שירותי פסיכולוגיה חינוכית וייעוץ חינוכי לתלמידים, הורים, מורים ואנשי חינוך העובדים במערכת החינוך.

ציטוטים

”לא כל דבר מובן מאליו“

”בתקופתי כילדה לא בכל בית היה רדיו, אבל בביתי היה. מכיוון שגרתי מול בית הספר, במהלך משפט אייכמן המורים באו לביתי בשביל לשמוע את המשפט“

הקשר הרב דורי