מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבי עמרם אוחנה מפעיל ציוד מכני הנדסי

תמונה של עמרם בצבא
תמונה של עמרם בצבא
זיכרון ילדות: העלייה ממרוקו לישראל

שמי איתי אוחנה, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי ובחרתי להשתתף יחד עם סבי עמרם אוחנה. סבי עמרם נולד במרוקו בתאריך 8.2.1950. הוא עלה ארצה בשנת 1955, כשהייתי בן חמש.

סבא עמרם מספר על העלייה ממרוקו

אני זוכר את ההפלגה באונייה לישראל, למרות שהייתי צעיר בן חמש. בבוקר היינו עולים לסיפון לשאוף אוויר. במשך כל ההפלגה, מרבית האנשים סבלו מבחילות נוראיות. העלייה הייתה קשה מאוד. הגענו לנמל חיפה ושם נציגי הסוכנות שלחו אותנו למעברת טבעון. במעברה זו גרנו במשך כשנה עד לשנת 1956. מזיכרונותיי המועטים מגיל זה, אני זוכר שהיה דחוס מאוד, כמו כן אני זוכר שישנו בתחתי האונייה בתאים בהם היו מיטות קומתיים.

במעברת טבעון, המצב היה קשה מאוד. גרנו בצריפים. היו שם עכברים וג'וקים, אז ביקשנו מנציגי הסוכנות, שיעבירו אותנו לבנימינה. בסופו של דבר עברנו לבנימינה, לדירה של חדר וחצי. אנחנו הילדים ישנו במיטה אחת קראו לזה אז "ראש זנב" וחלק ישנו גם במטבח. כל היישוב  היה מוזנח, עוד לא סללו כבישים הכל היה לא מפותח.

באותו הזמן הכניסו אותי לגן: "ממלכתי-דתי". הייתי נוהג לברוח מהגן, מכיוון שלא אהבתי אותו. כשמעט גדלתי, הגעתי לגיל שצריך ללכת לבית הספר. את כיתות א, ב, ו-ג', למדתי בבית הספר "הנדיב". את כיתות ד'-ח' למדתי בביה"ס "אשכולות". בכיתות ט'-י', למדתי בביה"ס מקצועי נעורים שהיה בכפר ויתקין. המקצועות שלמדתי היו מסגרות ומכונות. בכיתה יא' למדתי מכונאות ציוד כבד.

בגיל 18 גויסתי לצבא לחיל ההנדסה, לאחר תקופה של שנה בתור מכונאי ציוד כבד, עברתי הסבת מקצוע, למקצוע מפעיל ציוד מכני כבד. שירתי כמפעיל ציוד כבד בצבא, עד תום השירות.

לאחר שחרורי מהצבא עבדתי שנה וחצי אצל קבלן לעבודות עפר, בעיקר עבדתי ברמת-גן עבור משרד הביטחון. לאחר מכן עברתי לעבוד במחצבת אבן וסיד בבנימינה, עבדתי שם בתור מפעיל ציוד מכני, עבדתי שם עד שסגרו את המחצבה והיום במפעל לחומר נפץ.

בילדותי אהבתי לשחק כדורגל

תמונה 1

מפגש הכרות של סבא עמרם עם סבתא סטלה

סבא וסבתא שלי, הכירו לראשונה כשסבי היה בן 21 וסבתי הייתה בת 20. הם התחילו לצאת. סבא מספר שהם הכירו דרך חברים משותפים. לאחר תקופת חברות, סבא עמרם וסבתי, סבתא סטלה, נישאו בשנת 1973. סבי התחתן עם סבתי סטלה, מבית רואימי מהיישוב, זכרון יעקב.

בהמשך שנו נישואינו נולדו לנו ארבעה ילדים: ריקי, אלי, גלית ואביב.

הזוית האישית

איתי: אני מאוד מחובר לסבא שלי, יש לנו הרבה דברים במשותף כגון: אהבה לספורט, כדורגל. אני אוהב ללכת אתו לווינר למלא טופס ולשלוח במטרה לזכות בכסף. אני אוהב ללכת אתו למשחקי כדורגל ואני מדבר עם סבא כמעט כל יום. אנחנו מאוד קשורים ומחוברים.

מילון

מחצבה
מחצבה היא סוג של מכרה בור-פתוח דרכה סלעים ומינרלים מוצאים מהאדמה. מחצבות משמשות, בדרך-כלל, להפקת חומרי בנייה מהאדמה, כגון אבני בניין.

ציטוטים

”האדם שמזיז הרים, התחיל בלסחוב אבנים קטנות-קונפציוס “

הקשר הרב דורי