מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבי ישראל השריונר הפטריוט

סבי ישראל ואנוכי מיכל
סבי ישראל וסבתי פרידה ביום חתונתם
סיפור חייו של סבא ישראל כאיש צבא ומשטרה

שמי מיכל, אני משתתפת בתוכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא שלי ישראל התיישבתי עם סבא ישראל כדי שהוא יספר לי את קורותיו וקורות משפחתנו. וכך הוא מספר:

נולדתי בשנת 1945 בעיר תל אביב לפני קום המדינה, בימי המנדט הבריטי ששלט בא"י. בתל אביב בשנה זו הישוב היהודי ארגן הפגנה גדולה נגד מדיניותה של בריטניה שהחליטה לא לאפשר עליות של יהודים במיוחד מאירופה לאחר השואה. ההפגנה התלקחה למרד נגד הבריטים שדיכאו אותה בנשק חם ונהרגו יהודים. הוטל עוצר על העיר תל אביב. אמי ז"ל סיפרה לי שבעת המהומות לדיכוי המרד נפגעתי מהדף היריות ופוניתי לבית החולים לטיפול רפואי.

סבא בילדותו

תמונה 1

בשנת 1948 הצהיר ראש ממשלת ישראל דוד בן גוריון על הקמת מדינת ישראל שהיא מדינה יהודית. ופוננו מת"א גן הכובשים לכפר שייח' מוניס שהיה כפר ערבי שברחו ממנו תושביו הערבים, וגרנו שם עד שנת 1963.

תקופת בית הספר ולימודים

אני למדתי בבית הספר הרא"ה בשייח' מוניס, שהוא בית ספר ממלכתי דתי עד כיתה ח' ומאחר שלהוריי לא היה בזמנו מספיק כסף לממן את לימודי בתיכון היות והם היו מבוגרים, חולים וקשיי פרנסה אז אני יצאתי לעבוד על מנת לעזור בפרנסת הבית.

שירות צבאי

התגייסתי לצה"ל בנובמבר בשנת 1963 לחייל השריון, חייל קרבי. שנתיים וחצי שירתי בצה"ל בחיל השריון ולאחר סיום שירותי עבדתי במקצוע המסגרות ולא הצלחתי למצוא עבודה. על מנת שנוכל להתקיים חזרתי לצה"ל וחתמתי קבע כנהג תובלה, מוביל טנקים. במלחמת ששת הימים הובלנו טנקים ושוחררתי בשנת 1969 מצה"ל.

סבא ישראל בתקופת שרותו הצבאי כשריונר

תמונה 2

היכרות ונישואים ובניית משפחה

פברואר שנת 1969 התחתנתי עם בחירת ליבי פרידה שעלתה מתורכיה ובשבילי הייתה ועדיין "אשת חיל".

בשנת 1970 התגייסתי למשטרת ישראל עבדתי כסייר במרחב ירקון תל-אביב. נולדו לנו חמישה ילדים מהם שתי בנות ושלושה בנים. בשנת 1978 עברתי למשטרת ישראל רמלה כסייר תנועה עד סיום השירות סוף שנת 1999. במשך שירותי קרה לי מקרה הנורא מכול שבו נהרג בני מרדכי ז"ל בתאונת דרכים שהיה טרמפיסט בדרך לחופשה לבית, אני נקראתי לטפל בתאונה זו ומשום מה הייתה לי הרגשה בלב שהמקרה קשור למשפחתי והתחלתי לתחקר בהקשר לתאונה וכל הכרוך בה ואז נודע לי שישנו הרוג חייל בתאונה והתברר שזה בני מרדכי ז"ל ועד לכתיבה זו הנני סובל מחרדות וכאבים, ה' ירחם עלינו ועל כל עם ישראל.

רעייתי פרידה עסקה לפני שהתחתנו כתופרת ולאחר שהתחתנו החליטה לדאוג לגידול הילדים ולחינוכם ואני פרנסתי את משפחתי.

היום אני סב ל-15 נכדים שיהיו בריאים ואני ורעייתי פרידה משתדלים לתת להם אהבה וכל מה שכרוך במשפחה, והם יעידו על כך.

אני ורעייתי נשארנו לבד וזה מזכיר את יום הנישואים שהיינו זוג נשוי טריים אני דואג לה והיא דואגת לי ומעבירים את החיים כמו שהם ומקווים לחיות בבריאות איתנה ולראות נינים מהנכדים.

מסר לדור הצעיר

אהבת חינם, עזרה לזולת, לשרת בצה"ל בנאמנות כי זו המדינה שלנו ואין לנו מדינה אחרת וללכת בדרכי ה' כי "אין עוד מלבדו".

הזוית האישית

סבא ישראל: חשוב להעביר את סיפורי המורשת לדור הצעיר שילמדו על תולדות מדינת ישראל דרך סיפור הסבים והסבתות שבנו את המדינה שלנו. אני מקווה שנכדתי מיכל תבין שלא היה לנו קל אבל בעקשנות, בנחישות ועל אף כל הקשיים הצלחנו להגשים את משאלת ליבנו להקים מדינה לתפארת.

מיכל: תכנית הקשר הרב דורי עזרה לי לדעת מהם הקשיים שהיה צריך סבי להתמודד והוא הצליח להתגבר על הכל ולדעת כמה חשוב לתרום למדינה ובעיקר לאהוב אותה, כי כמו שסבי אומר אין לנו ארץ אחרת.

מילון

שייח' מוניס
שייח' מוניס היה כפר ערבי במישור החוף התיכון בגבול מישור חוף יהודה, כ-3 קילומטרים צפונית-מזרחית לשפך הירקון, שנוסד במאה ה-18. בחודש מרץ 1948, במהלך מלחמת העצמאות, נמלטו תושבי הכפר ממנו, בתי הכפר חולקו לעולים חדשים ולחיילים משוחררים ואדמותיו צורפו לשטח המוניציפלי של תל אביב-יפו. לימים הוקמו עליהן אוניברסיטת תל אביב ומספר רחובות משכונות עבר הירקון.

ציטוטים

” אהבת חינם, עזרה לזולת, לשרת בצה"ל בנאמנות כי אין לנו מדינה אחרת, וללכת בדרכי ה' כי "אין עוד מלבדו".“

הקשר הרב דורי