מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סבא שלמה גרנות בקריית חיים

סבא שלמה בצעירותו
הפרימוס של סבא שלמה
ילדותי בעיר קריית חיים

הסיפור של סבא שלמה וילדותו בחיפה

השם שלי שלמה גרנות, נולדתי בשנת 1948 בחיפה בבית חולים ליולדות מולדה בכרמל. זה היה בית יולדות שנוסד בשנת 1934 ופעל עד לשנת 1958 בחיפה ואז סגרו אותו.

נולדתי להורי לבית משפחת פשחודניק. זו הייתה תקופת מלחמת השחרור, באמצע מלחמת העצמאות של מדינת ישראל, אבי היה מגוייס לצבא ולא ידע בכלל שיש לו בן, גם בברית המילה הוא לא השתתף. בתקופה ההיא לא היו אמצעי תקשורת והודעות התקבלו באיחור רב, במיוחד בעתות מלחמה.

רקע התקופה ביום הולדתי

מלחמת העצמאות ולה שמות נוספים: מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948היא  פרצה ב-30 בנובמבר 1947. למלחמה יו שני שלבים: השלב הראשון מייד עם קבלת תוכנית החלוקה בעצרת האו"ם, ערביי ארץ ישראל פתחו בהתקפות כנגד היישוב היהודי בארץ ישראל. השלב השני של המלחמה החל ב-14 במאי 1948, היום האחרון של המנדט הבריטי, בו הכריז דוד בן-גוריון על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, אשר תיקרא "מדינת ישראל". כבר למחרת היום הותקפה ישראל ע"י מדינות ערב: סוריה, עיראק, עבר הירדן ומצרים. בשלב השני של המלחמה לכוחות ההגנה – צה"ל, הצטרפו גם אצ"ל ולח"י.

הורי, היו ניצולי שואה שהגיעו לארץ ישראל בעלייה לא חוקית, בלתי לגאלית, כשהבריטים שלטו אז בארץ ולא נתנו לעליות האלה להגיע לארץ.

 זיכרונות ילדות מקריית חיים

גדלתי כילד בקריית חיים מערבית, למדתי בבית ספר יסודי גורדון וסיימתי את לימודיי בבית הספר התיכון. כילדים שיחקנו בכל מיני משחקים שהמצאנו חלק מהם ייצרנו כמו עגלה על משטח עץ עם הגה וחבלים מקדימה, ילד אחד היה יושב על העגלה וילד שני דוחף אותו. היה עוד משחק, חישוק מגלגל אופניים שבעזרת ידית מברזל שהיינו מכופפים בצורה מיוחדת היינו דוחפים את החישוק ורצים איתו.

בנוסף היינו משחקים בגולות,  שיחקנו בלזרוק סכין לחול קראו לזה כיבוש ארצות, ב- 5 מקלות, בכדורגל ובכדורסל.

סבא שלמה בצעירותו בחצר הבית

תמונה 1

 

התמונה שסבא שלמה בחר – פרימוס

תמונה 2

הזוית האישית

שקד: היה לי כיף להשתתף בתוכנית הקשר הרב דורי לעבוד יחד עם סבא וללמוד על החיים שלו כשהוא היה קטן, בנוסף, למדתי מלא דברים שלא ידעתי עליו.

מילון

פרימוס
פרימוס הוא כירה ניידת הפועלת באמצעות לחץ

ציטוטים

”זה הזמן שלכם ללמוד ולהשקיע כנאמר מי שזורע גם קוצר“

הקשר הרב דורי