מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שלי – משה חחיאשוילי

סבא משה ותמי
סבא משה באירוע
מגאורגיה לישראל - שורשים ומסורת

שמי תמי, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבא שלי, משה.

סבא משה נולד בתאריך 19.4.1943 באוני שבגרוזיה. הוא הכיר את סבתי בטביליסי, עיר הבירה של גיאורגיה. יחדיו הם הקימו משפחה גדולה ומאושרת.

סבי הכיר את סבתי לראשונה בתאריך 1970. בזמנו, כדי לשמור על היהדות, יהודים היו מתחתנים בשידוך. סבתי נולדה בכפר קארלי וכשהיא סיימה ללמוד בבית הספר היא עברה לגור בעיר הבירה של גרוזיה, טביליסי. סבי וסבתי הכירו דרך הדודים שלהם ולאחרי כמה זמן התחילו להיפגש. סבי הרגש בחתונתו שמח ומאושר, הייתה חתונה גדולה ומפוארת. החתונה התקיימה בתאריך 18.11.1970. אבא של סבי העניק להם כמתנת חתונה בית בטביליסי והם חיו שם עד השנה 1984,בשנה זו הם עלו לארץ.

העלייה לארץ

ברגע שהתחילה העלייה של יהודי גיאורגיה לארץ, ההורים של סבא שלי עלו לארץ, גל העלייה התחיל בשנת 1979. ומאז ומתמיד חלומם של יהודי גיאורגיה היה לעלות לארץ, כמובן שזהו היה חלומם של סבא וסבתא שלי והם הגשימו את חלומם בשנת 1984 עלו לארץ חלב ודבש.

בארץ, הוריו של סבא שלי גרו בקריית ביאליק וסבא עבר לגור גם הוא ומשפחתו בקריית ביאליק כדי שהם יגורו קרובים זה אל זה, מתוך כבוד. בזמנים אלו לא היה מטוס שטס ישירות לישראל, הם קודם טסו למוסקבה, רוסיה. לאחר מכן המשיכו לוינה שבאוסטריה, ואז הגיעו לארץ ישראל.

סבא וסבתא התחילו להשתלב לחברה ישראלית בעזרת כך ששלושת ילדיהם התחילו ללמוד בבית ספר ישראלי וסבי וסבתי התחילו ללמוד באולפן, ידיעת השפה הייתה מפתח לקליטה.

עד היום סבתי וסבתי אוהבים את גאורגיה ויש להם קשר טוב עם הרבה חברים שם. כשסבי וסבתי נסעו לגיאורגיה לטיול שורשים, בני העם הגרוזיני אמרו להם מאז שהעם היהודי עזב את גיאורגיה ועבר לישראל, סימן הברכה שהיה כשהם גרו בגיאורגיה עזב, ושגיאורגיה לא אותו הדבר ללא היהודים.

ילד ראשון

הילד הראשון של סבי וסבתי, חיים, אבי, נולד כשנה אחרי חתונתם של סבא וסבתא שלי בתאריך 28.11.1974. סבא רבא שלי היה רב גדול בטביליסי, אח של סבא שלי היה תלמיד חכם גדול שוחט, מוהל, מורה בתודה בטביליסי. בגאורגיה היה חופש דת, לא הייתה אנטישמיות ואהבו את היהודים.

כשסבי ראה את אבי, בנו הבכור, בפעם הראשונה – הוא הרגיש שמחה גדול, אושר, התרגשות. בגאורגיה לימדו איך לקרוא תורה, אז סבי לימד את אבי בגיל 4 איך לקרוא בתורה.

הזוית האישית

תמי הנכדה המתעדת: החוויה של העבודה עם סבי הייתה מאוד מעניינת ומהנה. אני וסבי מאוד נהנינו לעשות את תיעוד סיפורו.

מילון

טביליסי
טְבִּילִיסִי (בגאורגית: თბილისი) היא בירת גאורגיה והגדולה שבעריה. טביליסי היא המרכז התעשייתי, החברתי, הפיננסי והתרבותי החשוב ביותר בגאורגיה. העיר צומחת גם כדרך מעבר לצינור הנפט באקו-טביליסי-ג'ייהאן. היא נמצאת על צומת דרכים בין אירופה לאסיה ושוכנת על אחד מנתיבי דרך המשי ההיסטורית. פעמים רבות הייתה טביליסי מקום המפגש של כוחות ואימפריות מתחרות שונות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשסבי ראה את אבי, בנו הבכור, בפעם הראשונה - הוא הרגיש שמחה גדול, אושר, התרגשות“

הקשר הרב דורי