מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שלי מוריס אלבז עלה לישראל מאלג'יריה

סבא מוריס
אני וסבא מוריס
המסע של סבא מאלג’יר לישראל

שמי אורי כחלון, אני משתתף השנה בתוכנית הקשר הרב דורי ובחרתי להביא את סיפורו של סבי, מוריס אלבז. סבא מוריס נולד בתאריך: 10.01.1938 באלג’יריה. במהלך המפגשים והשיחות שלי עם סבא שלי  הוא סיפר לי על ימי ילדותו ובגרותו, על העלייה לארץ ישראל, על השירות צבאי שלו ועל הנישואין שלו לסבתא שלי.

סבא מוריס מספר על המסע שלו מאלג’יר לישראל

סבי נולד בעיירה קטנה שנקראת אפלו שבאלג’יר, בשנת 1938. אמו נפטרה כשהוא נולד וגידלה אותו דודתו. דודתו גידלה אותו ואת עוד שני אחיו הגדולים ממנו. המשפחה חיה בעוני קשה ולכן הוא לא למד בבית ספר ועבד מגיל קטן בשביל לעזור לפרנס את המשפחה. כשהיה נער בבגרותו למד מאחיו נהיגה והם עבדו ביחד כנהגי מונית.

סבי מוריס סיפר שלמחתרת היהודית היה חלק משמעותי בקרבות לשחרור אלג'יריה מידי הכובש הנאצי. הם תמכו ועזרו לכוחות הברית. במלחמות הפנימיות שהתרחשו שם בין הצרפתיים והאלג'ירים, סבא החליף אותו במשמרת, כי הוא פחד עליו, בתור אחיו הגדול הוא רצה להגן על אחיו הקטן, במשמרת זו נרצח אחיו של סבי.

לאחר מות אחיו אבא של סבא שלי החליט לעלות לארץ והם עלו על המעבורת בשנת 1947 והגיעו לנתניה לשכונת דורה. שם הוא מצא עבודה ועזר לפרנס את המשפחה החדשה שמנתה 11 ילדים. "שכונת דורה" היה שמה הראשוני של נתניה, זו למעשה ​​שכונת רמת ידין. השכונה הוקמה בשנת 1949, זה היה במקום בו היה מחנה צבאי בריטי ואחר כך מחנה חטיבת אלכסנדרוני. (השכונה קרויה על שם יגאל ידין, הרמטכ"ל השני של מדינת ישראל, אך ידועה יותר בשמה הלא רשמי – "שכונת דורה").

בארץ שירת סבי בצבא, הוא השתתף במלחמת ששת הימים בחיל השריון כנהג טנק בנוסף הוא השתתף במבצעים רבים במלחמות ישראל, בכל שנות שירותו במילואים, מכיוון שהיה בתפקיד קרבי בכל מבצע שהשתתפו בו טנקים הוא גויס למילואים

סבי התחתן כשהיה בגיל 22 עם סבתא שלי. הם בנו את משפחתם בארץ וגידלו את ארבעת ילדיהם: אימא שלי, ועוד שתי אחיות ואח. הם עברו בהמשך לגור בעיר אור עקיבא. במהלך כל השנים סבא שלי נשאר בתחום המקצועי שלו בנהיגה, סבי עבד כנהג משאית בחברת ״תעבורה״. בחברה זו הם הובילו משאות כבדים וגדולים בכל רחבי הארץ. מקצועו גרם לכך שנעדר שעות רבות מן הבית, בנסיעותיו הארוכות. הוא תמיד דאג לפרנס את משפחתו בכבוד!

אני וסבא שלי מוריס

תמונה 1

הזוית האישית

סבא שלי מוריס: סבא שלי מאוד נהנה לספר לי על החיים שלו והוא מאוד התרגש מעצם הרעיון שחשוב למישהו לדעת על החיים שלו.

הנכד אורי: אני מאוד נהניתי לדבר עם סבא שלי על החיים שלו וגיליתי עליו הרבה דברים חדשים, שלא ידעתי, כמו למשל, שהוא היה נהג טנק ושהוא השתתף במלחמת שש הימים, מאוד שמחתי ללמוד עוד דברים על סבא שלי ואני גאה בו.

תודה למורה שלי ברידזה סילביה מבית הספר חט״ב אורט גוטמן, נתניה.

מילון

'הדות אלג'יריה
יהדות אלג'יריה הייתה אחת הקהילות הגדולות של יהדות ארצות האסלאם. ליהדות אלג'יריה היו מספר מרכזים גדולים בעלי מאפיינים שונים במקצת: אלג'יר, קונסטנטין, תלמסאן, אוראן וגרדאייא (אנ') וקהילות יהודיות היו פרוסות גם בערים קטנות יותר ברחבי המדינה. בשיאה מנתה יהדות אלג'יריה כ-130,000 נפשות, אך כיום נותרו במדינה יהודים ספורים. רוב יהודי אלג'יריה היגרו בשנת 1962 לצרפת, שאת האזרחות שלה הם קיבלו בשנת 1870 בעקבות צו כרמיה, וחלקם עלו לישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הוא תמיד דאג לפרנס את משפחתו בכבוד!“

הקשר הרב דורי