מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שלי גיבור

בבר המצווה שלי
סבא שלי כמפקד טנק
עלייה מעיראק לישראל

זהו סיפור על סבא שלי: אדם שנולד בשנת 1940 בעיר בגדד שבעיראק, סבי יעקב. הוא גדל למשפחה עם 4 אחים. המשפחה עלתה לארץ בשנת 1950,  לאחר שערבים פרעו ביהודים בבגדד. לפרעות האלה קראו "פרהוד". אלו היו פרעות שנערכו באוכלוסייה היהודית בבגדאד, בירת עיראק, בחג השבועות ו' בסיוון-ז' בסיוון תש"א, 1-2 ביוני 1941. בפרעות נרצחו לפחות 179 יהודים, 2,118 נפצעו, 242 ילדים היו ליתומים, ורכוש רב נבזז. הנרצחים נקברו בקבר אחים בבגדאד. במהלך ההתערבות המאוחרת של הצבא לעצירת הפרעות נהרגו כמה עשרות, עד כמה מאות, מוסלמים ולא-יהודים אחרים. (ויקיפדיה). סבא ומשפחתו כבר לא הרגישו בטוחים בעיראק לאחר הפרהוד, והחליטו שצריך לעלות לארץ.

כשהגיע סבי עם משפחתו לארץ, בהתחלה שוכנו בשער העלייה. לשם הגיעו כל העולים שבאו ארצה. שם חייו בצפיפות ותנאים קשים. לאחר כשנה הגיבור שלנו, סבא שלי, עבר להתגורר בדירת שני חדרים עם כל משפחתו, והחל את חייו בארץ ישראל.

סבי בשירותו הצבאי

תמונה 1

הזוית האישית

הנכד אורי: נהניתי מאוד לעבוד סבא. למדתי המון דברים, התרגשתי מאוד לשמוע על מה שהוא עבר בחיים. למדתי להעריך יותר את סבא ואת הקשיים שהם עבר.

סבא יעקב השתתף בתכנית הקשר הרב דורי ותועד על ידי נכדו אורי. התכנית נערכה בחטיבת הביניים בן גוריון, פתח תקוה, התשע"ט.

מילון

מַעְבָּרָה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", הייתה יישוב זמני במדינת ישראל בשנות ה-50. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. (ויקיפדיה)

שוק שחור
כינוי לפעילות כלכלית הכוללת עסקאות ופעולות שאינן חוקיות. על אף שהכינוי מתייחס לעיתים למסחר בסחורות שבמהותן אינן חוקיות כמו סמים או סחורה גנובה, הוא לרוב מתייחס למסחר בסחורות שניתן לרוכשן באופן חוקי אך המדינה מטילה מגבלות על המסחר בהן. הביטוי "שוק שחור" מרמז לסוג העסקאות הללו, הנעשות ב"חושך", מחוץ לטווח הראייה של החוק. שוק שחור מתפתח כאשר השלטון מטיל מגבלות על ייצור ואספקה של מוצרים ושירותים הסותרים את ביקושי השוק. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לא חשוב מה גודל הבית שיש שמחה בלב“

הקשר הרב דורי