מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שורד את השואה ועולה לארץ ישראל

סבא
סבא שלמה
סיפור חייו של סבי שלמה פרנקל והישרדותו בשואה ועלייתו לארץ

שלמה פרנקל נולד בתאריך 29.5.1935 בעיר גנט שבבלגיה. עד שנת 1939 חיי חיים רגילים ‏עם אחיו ואחותו הקטנים. בשנה זו כבשו הגרמנים את בלגיה, אביו של שלמה ‏שמע את התוכנית של הגרמנים לפלוש לבלגיה ולכן הוא ברח עם משפחתו לצרפת.

שלמה ומשפחתו הסתתרו בצרפת בתור פליטים. כשמצאו אותם הגרמנים המשפחה הייתה חייבת להתפצל, שלמה ‏ואחיו נתן חיו אצל משפחת גויים ואחותו לילי שהייתה צעירה מאוד נמסרה זמנית למשפחת אומנה צרפתייה. אימו נדדה בין הילדים אחרי שאביו התגייס לפרטיזנים ועבדה בעבודות שונות כדי שיהיה לה כסף לממן את ילדיה. אחרי שאביו נהרג בשנת 1944 (בזמן שירותו בפרטיזנים) אימו התלבטה בין לעלות לארץ או לחזור לבלגיה.

בשנת 1945 עלה לארץ עם אימו, אחותו ואחיו, הוא ואחיו חיו בקיבוץ רמת הכובש 6 שנים עד כיתה י"א, אז הוא עבר לעיר למד וסיים את לימודיו בגימנסיה הרצלייה. בשנת 1953 התגייס לצבא קרבי בגבעתי. לאחר שנה גמר קורס קציני חי"ר, היה מ"מ, השתחרר מהצבא והחל ללמוד בטכניון הנדסה.

בשנת 1957 הכיר את בלה אחות בבית החולים, בשנת 1959 התחתנו. בשנת 1960 עבד בחיפה כמהנדס בתור שכיר עד שנת 1965 ובשנה זו פתח משרד עצמאי למהנדסים בו הוא עובד עד היום.

התחביב של שלמה הוא ריצה. כל יום הוא קם בבוקר לרוץ על שפת הים. היו לו 2 ילדים מאומצים בשם גיא ויעל. וכיום הוא בן 87 סבא לחמישה נכדים עדיין עובד.

כל שנה הוא מרצה לקבוצות אנשים או תלמידים כניצול שואה ביום הזיכרון לשואה ולגבורה כדי שאנשים יבינו וידעו את סיפורו.

הזוית האישית

הנכד עמית: נהניתי מאוד לבלות עם סבא ולשמוע את הסיפורים שלו על השואה. אני מאחל לו בריאות ואריכות ימים.

מילון

פרטיזנים
חָבֵר בִּפְלֻגַּת לוֹחֲמִים בִּלְתִּי סְדִירִים מִבְּנֵי הַמָּקוֹם שֶׁהִתְלַקְּטוּ בִּגְדוּדִים קְטַנִּים וְעַצְמָאִיִּים לְמִלְחֶמֶת הַטְרָדָה בְּעֹרֶף חֵילוֹ שֶׁל הָאוֹיֵב הַפּוֹלֵשׁ.

ציטוטים

”כשמצאו אותם הגרמנים המשפחה הייתה חייבת להתפצל“

הקשר הרב דורי