מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רן משער הגולן

סבתא וסבא שלי בגיוס של אבא שלי
אבא שלי נכנס לנעליים של סבא מהצנחנים.
ילדותי בעמק

שמי רן מורן. נולדתי בתאריך 8.8.1938 בבית החולים עפולה וגדלתי בקיבוץ שער הגולן, קיבוץ של תנועת השומר הצעיר, להורי חברי שער הגולן שלמק וציפורה.

גדלתי בשער הגולן בגן והגננת שלי  הייתה מרים רות(סופרת הילדים). גם  בבית הספר היסודי הספר למדתי בשער הגולן. כשהייתי בן 10 פרצה מלחמת השחרור והופסקו הלימודים לשנה, ופינו אותנו לחיפה, כי הקיבוץ נכבש על ידי הסורים. קרב עמק הירדן במלחמת העצמאות נערך בין ה-15 ל-21 במאי 1948, בין הצבא הסורי לבין כוח המגן העברי  חיילים חברי ההגנה ומגיני היישובים בעמק הירדן. באותו לילה פונו הילדים והלא לוחמים מיישובי העמק. מברק משער הגולן הגיע למפקדת הגזרה והודיע על הכנות לפינוי. בבית ספר התיכון למדתי בבקעת כינורות (בקיבוץ בית זרע) זה היה בית ספר ששילב מגורים כמו פנימייה וקראו לו ה"מוסד". היינו לומדים ואחרי הצהריים עובדים בקיבוץ, ובאים להורים "לשבת נסיעות" פעם בחודש.

המוסד החינוכי – כינויים של בתי הספר העל-יסודיים המשותפים של קיבוצי 'השומר הצעיר'. המוסדות החינוכיים הם בתי ספר על-יסודיים פנימיתיים. לאחר הלימודים, מדי יום מבקרים החניכים בקיבוציהם, עובדים ושוהים עם משפחותיהם. בשעות הערב הם שבים למוסד לפעילויות חברתיות ולשינה. הרעיון הפדגוגי המרכזי ביסודם של המוסדות החינוכיים הוא חתירה לעצמאות מירבית של החניכים.

התגייסתי לצנחנים ושירתתי בגדוד 890. לאחר שחרורי מהשירות הסדיר, שרתתי במילואים הרבה שנים, עד גיל 35 בצנחנים, ולאחר מכן בהנדסה ימית. השתתפתי במלחמת ההתשה, במלחמת ששת הימים, ובמלחמת יום כיפור.

התחתנתי עם נטע אותה הכרתי בקיבוץ סאסא ועברנו לגור בקיבוץ שער הגולן. נולדו לנו 4 ילדים: אופיר, רווית, אייל ואדר ובהמשך 9 נכדים.

לאחר השחרור חזרתי לקיבוץ ומכיוון שהייתה חובה של שנתיים עבודה,עבדתי בבננות ולאחר מכן בגידולי שדה, ואז עברתי לנהל את משק המים בקיבוץ. לאחר מכן התמניתי למנהל  במוסד החינוכי בקעת כינורות  ואחר מכן במפעל גולן במחלקת ריהוט. הייתי מזכיר הקיבוץ ,ואז עברתי לנהל את מחלקת החינוך של מועצה אזורית עמק – הירדן ולבסוף עברתי לעבוד בהנהלת החשבונות, כ – 18 שנה. כיום אני בפנסיה ונוסע הרבה לטייל בחו"ל.

הזוית האישית

מעיין: למדתי רבות מסיפור של סבא שלי והייתה לי הזדמנות להכיר אותו טוב יותר.

מילון

שבת נסיעות
שבת בה היו מבקרים את ההורים בבית.

ציטוטים

”כשהייתי בן 10 פרצה מלחמת השחרור והופסקו הלימודים לשנה ופינו אותנו לחיפה .“

הקשר הרב דורי