מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רוני -סיפור חייו

תוכנית הקשר הרב דורי
סבא רוני וסבתא גבריאלה, ז"ל.
סיפור האהבה של סבא וסבתא

סבי אהרון (רוני) קפלן נולד ב-4.3.1945. הוא נולד בכפר יהושוע להוריו, ישראל (ז"ל) ורבקה קפלן (ז"ל).

כשהיה בן עשרים ואחת, התחתן סבי עם סבתי גבריאלה רייפר (ז"ל) ונולדו להם שלושה ילדים: שלומית, לימור (אימי) ועמיעד. כשאימי הייתה בת שלוש (שלומית בת שש ועמיעד בן שנתיים), נפטרה סבתי, וסבי נשאר לבדו עם שלושה ילדים קטנים שהיה צריך לדאוג להם ולפרנס אותם, וגם לדאוג לעצמו. בשביל לטפל בילדיו הקטנים, סבי שכר מטפלת בשם ציפי שעזרה לו ולסבתא מרגלית (אימה של גבי, ז"ל) במלאכת גידולם.

עצם אובדן אשתו, היה החלק הקשה ביותר, עבור סבי, מכיוון שהוא איבד  בעצם את אם ילדיו ואת חברתו הטובה ביותר. בתקופה הזו מי שעזר לסבי יותר מכל היו ציפי ואחיו אברהם (ז"ל). בעוד שציפי עזרה במלאכת הטיפול בילדים ובמטלות משק הבית, אברהם השתדל לספק לסבא כתף תומכת ואף להוות עבורו כאוזן קשבת.

מות סבתי היה כמובן קשה גם לשלושת ילדיו של סבא, דבר שהתבטא בכל פעילות שגרתית שלהם, הן מבחינת הטיפול המסור שזוכה ילד לקבל מאימו לאורך כל ימי חייו, והן מבחינת החום והאהבה ללא גבולות ותנאים שחווים רק מאם, בחיבוק רחב, עוטף. קשיי אימי ואחיה מעצם איבוד אימם, לא פסחו מעל סבא ואף העיבו עליו.

לסבי היה קשה מאוד להמשיך קדימה (להיפתח לזוגיות חדשה), אך תחושת הבדידות ששרה בתוכה, תקופה לא מבוטלת של זמן מרגע מות אשתו האהובה, היא שהכריעה את הכף, ועל כן, לאחר כחצי שנה מהרגע האפל שחווה התקדם סבא לעבר חיי הזוגיות.

שש וחצי שנים מעת פטירתה של סבתא גבי, סבי הכיר את סבתא רותי (רות), ואף נולדו לשניים שני ילדים נוספים, מעיין ויותם. סבי וסבתי נשואים באושר עד היום.

הציטוט הנבחר: הציטוט בו בחרתי כדי לייצג את סיפורו של סבי הוא: "אם אין אני-לי, מי-לי".

משמעות הביטוי: אם אני לא אפעל עבור עצמי ולטובתי במצב נתון, אף אדם אחר לא יפעל בעבור טובתי, במקומי.

הקשר בין הציטוט לסיפור של סבא רוני: סבא הבין שרק הוא יכול להוציא את עצמו מתחושת היגון שעטפה אותו, בעקבות אובדן אשתו האהובה ואם ילדיו המסורה, משום שאם הוא לא ידאג לילדיו ולו, אף אדם אחר לא ידאג להם במקומו.

הזווית האישית

אורון: במהלך עבודת השורשים הבנתי כמה חזק סבי, שעל אף מה שעבר, הוא לא נשבר, והמשיך בניהול שגרת חייו הרגילה, במלאכת גידול שלושה ילדים קטנים, ואף טיפס ובנה בכוחות עצמו עסק ענק וכן, נהיה והפך בעצמו, לסוכן ביטוח מוערך מאוד. אחד ששמו הולך לפניו תוך שמוודא ששתי רגליו נשארות תמיד על הקרקע .

 סבא רוני: אני שמח שנכדי מתעניין בשורשים שלי, אני נהניתי מאוד לספר לו על העבר שלי.

מילון

אוזן קשבת
יכולת הקשבה

ציטוטים

”"אם אין אני-לי, מי-לי"-.אם אני לא אפעל עבור עצמי ולטובתי במצב נתון, אף אדם אחר לא יפעל בעבור טובתי, במקומי“

הקשר הרב דורי